Verkossa on ehditty iloita/taivastella/järkyttyä/vihastua/kaikkia näitä siitä, että Amazon myi Lady Gagan Born This Wayn perusversiota latauksena 99 sentin ($) hintaan parin päivän ajan markkinoidakseen Cloud-palveluaan. Diili on Amazonin oma keksintö, sillä he olivat hankkineet albumin Universalilta normaaliin sisäänostohintaan. Jokaisesta myydystä tuli siis seitsemisen dollaria takkiin. Kyseessä on ainoastaan lyhytaikainen sisäänheittokampanja, eikä edes ennennäkemätön sellainen, mutta jostain syystä se muuttui kiinnostavaksi heti, kun ruvettiin jakamaan korkeita listasijoituksia.
Born This Way toki debytoisi ykkösenä torstaisella albumilistalla, vaikka Amazon laskuttaisi asiakkailtaan 25 dollaria/levy. Optimistisimmat laskivat, että albumia saatettiin ostaa tarjouksen ansiosta noin 400 000 kpl enemmän kuin ilman sitä. Keskustelu on kuitenkin lähinnä hassu, sillä jenkkien albumilistoja säännöllisesti kyyläävät tietävät, että Amazonilla on toistuvasti vastaavia tarjouksia, jotka nostavat listoille ties mitä The 99 Greatest Classical Spring Pieces -tyyppisiä kokoelmia. Ne eivät vain ole heiluttaneet popmaailmaa samalla tavalla. Ja kuinka moni tarjoukseen tarttuneista olisi hankkinut Born This Wayn joka tapauksessa?
Born This Way rikkoisi kaikki latausennätykset ilman Amazonin olemassaoloakin – joku arvioi, että sitä ostettiin pelkästään digimuodossa viikon aikana 750 000 kpl eli kolme kertaa Coldplayn aiemman viikkoennätyksen verran. Kokonaisuudessaan Born This Wayn viikkomyynti ylittänee miljoonan. Nyt jännitetään lähinnä sitä, onko Britney Spearsin Oops... I Did It Againin (2000) 1,3 miljoonaa mahdollisuuksien rajoissa. Se on näet historian kovin naisartistin viikkomyyntilukema. Huomenna olemme viisaampia.
1 kommentti:
Täytyy tulla kommentoimaan, että hankin normaalin ja deluxe version levystä enkä vaan saa tarpeekseni näistä kappaleista! muy bueno
Lähetä kommentti