perjantai 1. tammikuuta 2010

Bisnes katsoo kristallipalloon

Music Week tiedusteli vuosikatsauksensa yhteyteen Britannian musiikkibisneksen vaikuttajilta mielipiteitä vuoden parhaista ja ikävimmistä hetkistä sekä näkemyksiä tulevan vuoden uhista ja mahdollisuuksista musiikkibisneksen näkokulmasta. Kokonaisuus on perin kiinnostava – paikoin vastaukset ovat hyvin hupaisiakin.

Esimerkiksi Warner Bros UK:n varajohtaja Jeremy Marsh ei häpeillyt nostaa firmansa häntää yhdenkään vastauksen kohdalla. Hänen mielestään suurin uhka vuonna 2010 on se, että asiat tehdään kuten ennenkin. Suurin mahdollisuus taas asioiden tekeminen toisin kuin ennen. Kaunista puhetta, mutta hyvin sisällöntä. Hieman samansuuntainen oli Universalin David Josephin lausunto: suurin uhka on se, ettei tueta uusia laillisia palveluja, suurin mahdollisuus taas niiden tukeminen.

Sen sijaan Epicin toimitusjohtaja Nick Raphael heitti kiinnostavan uhan alkaneelle vuodelle: keskinkertaisuuden, musiikkibisneksen jokapäiväisen peikon. Katsotaan, miten Epic aikoo taistella keskinkertaisuutta vastaan. Epicillä – ja Sonyllä kokonaisuudessaan – oli hyvä vuosi 2009, kiitos erään Michael Jacksonin. Raphael nimeääkin halun löytää sekä uutta että vanhaa musiikkia suurimmaksi mahdollisuudeksi. Vanhaa voi löytää vaikka Rage Against the Machinen (hekin Epicillä) jouluykköseksi junailleen Facebook-kampanjan kaltaisilla tempauksilla.

Suurten yhtiöiden pomojen lausunnot olivat tietenkin pitkälti jargonia, joten säväyttävimmät kommentit laukaistiin vaihtoehtopuolelta. XL Recordingsin toimitusjohtaja Ben Beardsworth nosti vuoden 2009 ikävimmäksi tapahtumaksi Queenin pestin X Factorin finaalin taustabändinä. Onhan se noloa...Tai ei. Riippuu, mistä suunnasta asiaa tarkastelee. Hauskaa, miten esikuvat voidaan helposti ampua alas virheliikkeen sattuessa. Tosin Queenin 2000-luvulle on musiikillisesti sattunut lähes pelkästään virheliikkeitä.

Indie-lafka Moshi Moshi nousi listojen kärkeen Florence & The Machinen myötä, joten perustaja Stephen Bassinkin mielipide kelpasi Music Weekille. Hänen mukaansa vuonna 2010 on tärkeää tavoittaa ennen kaikkea nuori sukupolvi. Eli ne, jotka ovat tottuneet saamaan musiikkinsa ilmaiseksi. Haaste on valtava, mutta se täytyy ottaa vastaan.

Ei kommentteja: