Sekä Yhdysvaltojen että Britannian musiikkibisneksellä menee numeroiden valossa ihan mukavasti. Markkinoiden rakenne on hieman erilainen: Britanniassa ostettujen albumien määrä ei pudonnut vuoteen 2008 verrattuna kovinkaan merkittävästi (3,5 prosenttia), sen sijaan Yhdysvalloissa yli 12 prosenttia. Vastaavasti single- ja kappalemyynti ylsi määrällisesti ennätyslukemiin. Britanniassa kasvua noteerattiin huimat 32,7 prosenttia, Yhdysvalloissakin 8,3.
Digitaalisen musiikin kauppa käy yhä single- ja kappalevetoisesti, sillä esimerkiksi Yhdysvalloissa digitaalisessa muodossa ostettujen albumien osuus kokonaiskakusta on 15,5 prosenttia, Britanniassa 12,5. Yksittäisten kappaleiden myynti on lähes täysin digitaalista (esimerkiksi Britanniassa 98 prosenttisesti), mutta albumikauppa lepää siis yhä vahvasti cd-formaatin varassa. Siitäkin huolimatta, että Yhdysvalloissa fyysisten albumien (cd, vinyyli) kokonaismyynti laski kappalemäärällisesti yli viidenneksen. Toisaalta vinyylikauppa kävi Yhdysvalloissa erittäin hyvin suhteessa vuoteen 2008. Vinyylejä ostettiin 2,5 miljoonaa kappaletta, mikä on kolmannes enemmän kuin vuosi sitten.
Äänitekauppa 2009
Britannia
Albumit: 128,9 miljoonaa kpl (-3,5 %), joista digitaalisia 16,1 miljoonaa (+56,1 %)
Singlet ja kappaleet: 152,7 miljoonaa kpl (+32,7 %), joista digitaalisia 149,7 miljoonaa
USA
Kokonaismyynti: 1 545 miljoonaa kpl (+2,1%)
Albumit: 373,9 miljoonaa kpl (-12,7 %), joista digitaalisia 76,4 miljoonaa (+16,1 %)
Digisinglet ja -kappaleet: 1 159 miljoonaa kpl (+8,3 %)
Lähteet: BPI, Nielsen SoundScan
Näyttää siis siltä, että vuodesta 2010 on tulossa varsin hyvä vuosi, sillä digitaalinen kauppa kasvattaa osuuttaan entisestään. Suurin haaste lieneekin kehittää entistä houkuttelevampia tapoja hankkia musiikkia laillisesti. Numeroiden valossa ihmisten halu kuunnella ja kuluttaa musiikkia ei ole lainkaan hiipumaan päin, mutta ovatko he valmiita maksamaan siitä? Olisiko digitaalisen albumin tai yksittäisen kappaleen hintaa varaa laskea? Albumimyynnin elvyttäminen on rahavirtoja silmällä pitäen ensisijaisen tärkeätä, hittisinglet tekevät kyllä kauppansa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti