Jaksan ihmetellä nähtävästi levy-yhtiöiden lähettämien tiedotteiden pohjalta julkaistuja uutisia, joissa suotta korostetaan sitä, että jokin albumi nousi listakärkeen heti julkaisuviikollaan.
Kaikki vähänkin listoja seuraavat tietävät, että yleensä levy myy parhaiten juuri julkaisuviikollaan. Toki sesongit saattavat aiheuttaa poikkeuksia – esimerkiksi joulun alla julkaistaan uusia levyjä vähemmän, mutta myydään kappalemääräisesti enemmän kuin kesällä. Usein silti korkein listasijoitus saavutetaan yleensä juuri julkaisuviikolla. Jo asemansa vakiinnuttaneiden artistien sekä pienen piirin suosikkien paras mahdollisuus nousta listakärkeen on julkaisuviikolla. Poikkeukset ovat erittäin harvassa. Ykkössija on meriitti, sen saavuttaminen nimenomaan julkaisuviikolla ei. Ärsyttäviä uutisointiesimerkkejä löytyy internetistä Yleisradiota myöten.
Toinen ärsyttävä tapa on uutisoida kulta- ja platinalevymyynnit heti tai jo ennen levyn ilmestymistä tyyliin "Anna Abreu myi kultaa päivässä". Näissä tapauksissa kyse on aina tukkuportaasta kauppaan liikkuneesta tavarasta, joka ei siis ole (vielä) kuluttajien soittimissa. Vai mitä, Universal? (Onneksi Bon Jovi soi radioissa hienosti.)
Ilman muuta levy-yhtiöt nostavat itse omaa häntäänsä – tyylillä tai ilman – mutta miksi poplistoista ja levymyynnistä on niin vaikea uutisoida oikein ja asiantuntevasti? Ehkä siksi, että uutisoinnista vastaavat todennäköisesti samat henkilöt, jotka suoltavat maailmalle viihdejuoruja ja Big Brother -tuubaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti