lauantai 20. toukokuuta 2023

Kielellistä historiaa

Eurovision laulukilpailu on nyt suositumpi kuin koskaan, joten Britannian sinkkulistalla tehtiin eilen kahdenlaista historiaa. Ensimmäistä kertaa listan kärkikympissä oli Loreenin Tattoon (#2, 2023) johdolla peräti neljä kilpailukappaletta, ja ensimmäistä kertaa top tenissä on suomenkielinen kappale, kun Käärijän Cha cha cha debytoi kuudentena.

Tuo kuudes sija on kaikkien aikojen viidenneksi paras suomalaisen kappaleen noteeraus. Kärkeen meikäläiset eivät ole vielä päässeet. Bomfunk MC’s -yhtyeen Freestyler (2000) ylsi kakkoseksi, viisuissakin yrittäneiden Daruden Sandstorm (2000) ja The Rasmuksen In the Shadows (2004) kolmanneksi ja Daruden Feel the Beat (2000) viidenneksi. Kuten eilen katsauksessa kirjoitin, top ten -sijoitus on suomalaisartistille pääroolissa ensimmäinen sitten HIMin Wings of a Butterflyn (#10, 2005), ja seitsemäs kaikkiaan. Pitäisikö HIMin tehdä comeback Euroviisuihin?

Suomen kaltaisella marginaalikielellä esitettyjä kappaleita näkyy brittilistalla lähinnä viisujen yhteydessä, mutta Cha cha chan kuudes sija on erityinen poikkeus. Muista mieleen tulee ensiksi moldovalaisen O-Zone-ryhmän Dragostea din tei -kesähitti, joka ylsi kolmoseksi vuonna 2004.

Muulle sijalle kuin voittajiksi päätyneet viisukappaleetkin ovat kärkikymmenikössä harvinaisia, mutta niitä löytyy Cha cha chan lisäksi muutama, ja myös muulla kielellä kuin englanniksi. Kuuluisin lienee Domenico Modugnon Nel blu dipinto di blu vuodelta 1958, joka ylsi kymmenenneksi (ja Yhdysvaltojen Hot 100 -listalla jopa kärkeen).

Ei kommentteja: