Hip hop -tulokas Speech Debelle voitti yllättäen tämän vuoden Barclaycard Mercury Prizen albumistaan Speech Therapy. Vuosittain parhaalle brittiläiselle tai irlantilaiselle albumille myönnettävää palkintoa oltiin ojentamassa vuorollaan Florence + The Machinelle, Bat For Lashesille ja Friendly Firesille, mutta 26-vuotias Debelle (oikealta nimeltään Corynne Elliot) kiri listoilta tuttujen nimien ohi. Raati antoi kiitosta etenkin Debellen huumorintajulle ja omaperäisyydelle.
Mercury Prize on perin varma keino saada albumiaan kaupaksi, joten sikäli Speech Debellen valinta esimerkiksi La Roux'n ohi oli piristävä veto. Tätä kirjoittaessa en ole kuullut Speech Therapya kokonaan, joten kuuluun niihin kymmeniin tuhansiin, jotka nyt palkinnon myötä ottavat selvää maineikkaalle Big Dada -levymerkille levyttävästä artistista.
Palkinto ei kuitenkaan tee autuaaksi. Kuinka moni muistaa Roni Sizen, Ms. Dynamiten tai Talvin Singhin?
Aiemmat Mercury Prize -voittajat:
1992 Primal Scream – Screamadelica
1993 Suede – Suede
1994 M People – Elegant Slumming
1995 Portishead – Dummy
1996 Pulp – Different Class
1997 Roni Size/Reprazent – New Forms
1998 Gomez – Bring It on
1999 Talvin Singh – OK
2000 Badly Drawn Boy – The Hour of Bewilderbeast
2001 PJ Harvey – Stories from the City, Stories from the Sea
2002 Ms. Dynamite – A Little Deeper
2003 Dizzee Rascal – Boy in da Corner
2004 Franz Ferdinand – Franz Ferdinand
2005 Antony and the Johnsons – I Am a Bird Now
2006 Arctic Monkeys – Whatever People Say I Am, That's What I'm Not
2007 Klaxons – Myths of the Near Future
2008 Elbow – The Seldom Seen Kid
Olisiko Suomessa kysyntää vastaavalle genrerajat rikkovalle, (toivottavasti) puhtaasti musiikillisista ansioista myönnettävälle palkinnolle?
5 kommenttia:
Teosto-palkinto annetaan musiikillisin perustein, mutta sehän ei ole vastaava, koska se voidaan antaa minkä tahansa genren musiikille.
Puhuitkin genrerajojen rikkomisesta, mutta tarkoitin että Mercury on populaarimusiikkipalkinto, mitä Teosto-palkinto ei puhtaasti ole.
Hmm hyvä pointti. Sorrun usein ajattelemaan, että populaarimusiikin eri genret ovat yhtä kuin kaikki genret.
Teosto-palkinnon julkisuusarvoa voisi kyllä kehittää.
Nykyisin Emmoissa jaetaan Kriitikon valinta -palkinto, olisiko ollut toista kertaa tänä vuonna. Ei ole kovin kummoista huomiota saanut osakseen.
Teosto-palkittu saa kuitenkin jonkin verran julkisuutta, koska palkintona on rahaa. Musiikkilehtien kriitikkoäänestykset ja muut mielipiteen tasolle jäävät kunnianosoitukset kiinnostavat Suomessa hyvin pientä kansanosaa, ja jos äänestyksen ykkönen nouseekin albumilistalla vuodenvaihteen jälkeen, syynä lienee enemmänkin joulumarkkinoiden jälkeisen levymyynnin vähäisyys eikä kysynnän kasvu.
Lähetä kommentti