Jo pitkään artistit ovat kaupanneet levyään keikkalippujen kyljessä – eli ostamalla tietyn lipun kiertueelle mukana saa uuden albumin.
Rap-artisti Travis Scott vei tämän idean viime viikolla vielä hieman pidemmälle Astroworld-albuminsa myötä: hänen kaikkien fanituotteidensa kylkeen oli mahdollista liimata uutuuslevy halutessaan SEKÄ fyysisenä levynä että digitaalisena.
Tuloksena Astroworldia myytiin Yhdysvalloissa vanhanaikaisesti peräti 270 000 kpl, joka on selvästi parempi lukema kuin mihin esimerkiksi Drake hypetetyllä Scorpionilla pääsi ilman vastaavia kylkiäisiä. Mainion striimaussuosion myötä levyä kulutettiin myynniksi muutettuna viime viikolla 537 000 kpl, joka ylivoimaisesti Scottin paras avaus ja koko vuoden parhaita ylipäätään.
Billboard käyttää kylkiäisistä hämmentävää sanamuotoa ”an array of Astroworld-inspired merchandise/album bundles”. Eli siis se voi olla aivan mitä tahansa! Ala ei tietenkään puutu kylkiäisiin, ovathan uutiset hyvästä kaupanteosta mitä parasta menekinedistämistä.
Astroworldistä tulee huomisella Yhdysvaltojen albumilistalla Scottin toinen ykkönen Birds in the Trap Sing McKnightin (2016) jatkoksi. Britanniassa se pääsi ilman kytkyhommia kolmanneksi viime perjantaina.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti