keskiviikko 11. lokakuuta 2017

Pienet myynnit, pienet marginaalit

Albumilistoilla on viime viikkoina nähty useita tähdenlentoja kärkeen, etenkin Yhdysvalloissa: Arcade Fire, Brand New, LCD Soundsystem ja The Killers saivat ensin mainittua lukuun ottamatta ensimmäisen ykkösensä Yhdysvaltojen albumilistalta, mutta vielä rajumpaa on ollut seurata levyjen liikkeitä debyyttiviikosta alkaen:

Arcade Firen Everything Now: 1-38-113-77-199-ulos-196-ulos
Brand New’n Science Fiction: 1-97-ulos (levy tosin julkaistiin vain digitaalisesti)
LCD Soundsystemin American Dream: 1-56-111-ulos
The Killersin Wonderful Wonderful: 1-59 (2 vkoa toistaiseksi mukana)

Noihin verrattuna Foo Fightersin Concrete and Goldin 1-17-39 (toistaiseksi) alkaa vaikuttaa jo siedettävältä. 

Ilmiön taustalla on ennen kaikkea se, että levyt ovat olleet odotettuja ja suhteellisen suppea fanikanta kuitenkin tarpeeksi suurta hankkiakseen albumin ensimmäisellä viikolla. Lisäksi osa mainituista on myynyt samassa yhteydessä myös keikkalippuja, mikä helpottaa innokkaan fanin päätöksentekoa.

Toinen yhdistävä tekijä on ollut striimausten suhteellisesti pieni osuus kokonaiskulutuksesta. Vertailun vuoksi esimerkiksi Imagine Dragonsin edellä mainittuihin nähden samoilla lukemilla kakkosena debytoinut Evolve on yhä top tenissä, vaikka fyysinen levymyynti on jähmeää. Heillä on tukenaan selkeitä striimaushittejä, samoin kuin vuoden suurimmalla indiepopsuosikilla Portugal the Manilla, jonka Woodstock-albumi on ollut listoilla kuukausia käymättä 32. sijaa ylempänä. Sitä on kulutettu enemmän kuin esimerkiksi kärjessä piipahtanutta LCD Soundsystemiä.

Striimausten myötä marginaalit albumilistalla ovat pieniä. 10 000 tai 15 000 kpl:een kulutus myynniksi muutettuna saattaa merkitä kymmenien sijojen eroa listalla. Ja kun 200 000 The Killers -fanista puolet hankkii albumin ensimmäisellä viikolla ja siitä kymmenesosa toisella, suhteellinen romahdus on valtava.

Ei kommentteja: