Arcade
Firen Everything Now: 1-38-113-77-199-ulos-196-ulos
Brand New’n Science Fiction: 1-97-ulos (levy tosin
julkaistiin vain digitaalisesti)
LCD
Soundsystemin American Dream: 1-56-111-ulos
The
Killersin Wonderful Wonderful: 1-59 (2 vkoa toistaiseksi mukana)
Noihin verrattuna Foo Fightersin Concrete and Goldin 1-17-39
(toistaiseksi) alkaa vaikuttaa jo siedettävältä.
Ilmiön taustalla on ennen kaikkea se, että levyt ovat olleet
odotettuja ja suhteellisen suppea fanikanta kuitenkin tarpeeksi suurta
hankkiakseen albumin ensimmäisellä viikolla. Lisäksi osa mainituista on myynyt
samassa yhteydessä myös keikkalippuja, mikä helpottaa innokkaan fanin
päätöksentekoa.
Toinen yhdistävä tekijä on ollut striimausten suhteellisesti
pieni osuus kokonaiskulutuksesta. Vertailun vuoksi esimerkiksi Imagine
Dragonsin edellä mainittuihin nähden samoilla lukemilla kakkosena debytoinut
Evolve on yhä top tenissä, vaikka fyysinen levymyynti on jähmeää. Heillä on
tukenaan selkeitä striimaushittejä, samoin kuin vuoden suurimmalla
indiepopsuosikilla Portugal the Manilla, jonka Woodstock-albumi on ollut listoilla
kuukausia käymättä 32. sijaa ylempänä. Sitä on kulutettu enemmän kuin
esimerkiksi kärjessä piipahtanutta LCD Soundsystemiä.
Striimausten myötä marginaalit albumilistalla ovat pieniä. 10 000 tai 15 000 kpl:een kulutus myynniksi muutettuna saattaa merkitä kymmenien sijojen eroa listalla. Ja kun 200 000 The Killers -fanista puolet hankkii albumin ensimmäisellä viikolla ja siitä kymmenesosa toisella, suhteellinen romahdus on valtava.
Striimausten myötä marginaalit albumilistalla ovat pieniä. 10 000 tai 15 000 kpl:een kulutus myynniksi muutettuna saattaa merkitä kymmenien sijojen eroa listalla. Ja kun 200 000 The Killers -fanista puolet hankkii albumin ensimmäisellä viikolla ja siitä kymmenesosa toisella, suhteellinen romahdus on valtava.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti