Sama kehitys on ollut nähtävissä jo muutaman vuoden ajan. Viime vuonna Ariana Granden Thank U Next hieman hämmensi kokonaiskuvaa uutena hittinä kovin viikkolukemin, mutta esimerkiksi vuonna 2017 Post Malonen ja 21 Savagen Rockstar roikkui Hot 100 -listan kärjessä peräti kahdeksan viikkoa melko keskinkertaisin viikkopistein.
Striimausaikana tähdet ja levy-yhtiöt ovat alkaneet suhtautua joulun aikaan enemmän musiikinkulutuksen uhkana kuin mahdollisuutena: jouluna kuunnellaan paljon musiikkia, mutta iso osa siitä on joululauluja, kuten joka vuosi suosiotaan kasvattava Mariah Careyn All I Want for Christmas Is You (1994), jolla on oikeasti mahdollisuudet jopa sekä Britannian että Yhdysvaltojen ykköseksi jouluviikon listalla.
Kyse voi olla vain siitä, että ihmiset ovat kiireisiä, joten heillä ei ole aikaa kuunnella uutta musiikkia samalla tavalla kuin esimerkiksi keväällä. Kyse voi olla myös siitä, että loppuvuoden hitit ovat aina huonommassa asemassa vuositilastoissa, joten kumulatiivisen huomion kerääminen onnistuu lähinnä, kun biisin julkaisee viimeistään kolmannen kvartaalin alussa. Sitten toisaalta – levy-yhtiöt eivät ehkä ymmärrä, miten hyvä mahdollisuus ottaa etumatkaa tammikuulle on julkaista uutta musiikkia nimenomaan joulun alla. Viime vuonna esimerkiksi Ava Maxin Sweet but Psycho oli todella iso vuodenvaihteen hitti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti