Brittiyhtye Coldplayn kahteen osaan (Sunrise ja Sunset) jaettu uusi albumi Everyday Life julkaistiin viime perjantaina ja viikon mittaan on hämmästelty melko huonoja uutisia listarintamalta. Britanniassa levy on toki debytoimassa albumilistan kärjessä, mutta jäänee reilusti alle sadan tuhannen kappaleen kulutuksen, mikä on yhtyeelle lähes poikkeuksellista: tähän mennessä vain esikoisalbumi Parachutes (2000) on avannut pienemmin numeroin ja sekin on sertifioitu lopulta yhdeksänkertaiseksi platinalevyksi. Sinkkupuolella Orphansin korkein sijoitus on toistaiseksi laimea 27:s, joskin se saattaa parantua nyt albumin ilmestyttyä.
Joka tapauksessa Everyday Lifesta tulee bändin kahdeksas ykkönen Britanniassa. Sen sijaan Yhdysvalloissa lukemat ovat jopa traagisia, sillä Everyday Life kamppailee paikasta kärkiviisikossa. Siellä siitä tullee sijoituksissa mitaten heidän heikoimmin menestynyt albuminsa sitten A Rush of Blood to the Headin (#5, 2002), jolta kuitenkin lohkaistiin useita hittejä.
Syitä yllättävälle alisuoriutumiselle voi toki hakea striimausyleisön käyttäytymisen ennustamattomuudesta, mutta se on Coldplayn kohdalla hieman huono argumentti: bändillä on kuitenkin seitsemän yli puoli miljoonaa kuuntelua Spotifyssa kerännyttä hittiä ja yksi jopa yli miljardin (Something Just Like This). Niiden rinnalla Everyday Lifen sinkkuirrotusten muutamat miljoonat näyttäytyvät lilliputteina.
Yhdysvalloissa lukemia olisi saatu paremmaksi kyllä vanhalla hyvällä merchandise and ticket bundle -keinolla, eli että yritetään tuupata levyn kylkeen, ja toisin päin, jos jonkinlaista keikkalipuista lippiksiin, mutta yllättävän ympäristöherätyksen kokenut yhtye on päättänyt, ettei se tee levyn yhteydessä kiertuetta.
Niin tai näin, Everyday Life -projekti jäänee vuosien saatossa Coldplayn albumidiskografiassa hyvin vähälle huomiolle. Nähtäväksi jää, nouseeko yhtye siitä vielä relevanttien hitintekijöiden joukkoon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti