tiistai 17. syyskuuta 2013

Hiljaa virtaa Thames...

Ruotsissa Spotify-kuuntelut otetaan nykyisin mukaan albumilistalle. En osaa paremmin pukea siihen liittyviä kysymyksiä ja hämmennyksiä sanoiksi kuin Timo blogissaan, joten lukekaa se.

Spotify on tuonut minulle henkilökohtaisesti esiin huomion siitä, miten tiukasti britit pitävät kiinni omasta puhtaasti myyntiin ja vain myyntiin perustuvasta listastaan. Olen tiedustellut parissakin yhteydessä sikäläisiltä listafaneilta siitä, miten he suhtautuisivat siihen, jos virtauspalvelut ujutettaisiin mukaan noihin listoihin. Vastaukset olivat jyrkkiä: suurin osa ei voisi edes kuvitella sellaista – vaikka itse käyttäisivätkin Youtubea ja/tai Spotifyta.

Briteille jo Billboardin Hot 100 -listan konseptin tajuaminen on vaikeaa (enkä viittaa tässä typeryyteen, vaan oman listan ympärille syntyneeseen kulttuuriin). Monet eivät käsitä ollenkaan sitä, miten virallinen ja laajimmin uutisoitu poplista voi sisältää muitakin komponentteja kuin myyntiä. Radiosoittohan on vain pienen piirin ja isojen levy-yhtiöiden määrittelemää ja Youtube-katseluja saavat vain viraalihitit. Hyh.

Itsehän rakastan Hot 100 -listaa sen kaikkine pienine (ja välillä isompine) puutteineen. Siinä yhdistyvät popkulttuurin ja musabisneksen koukerot ihmisten tapaan käyttää musiikkia. Aina ei myöskään huomata, että Hot 100 -listan lisäksi esimerkiksi Yhdysvalloissa (ja myös Kanadassa) on toki useita muita listoja – myös virallinen singlemyyntilista.

Mutta britit ovat mielestäni tavallaan oikeassa: ei on demand -palveluja sisältävä lista ole myyntilista, vaikka palveluista maksettaisiinkin. Myyntilistasta ei kannata väkisin tehdä jotain muuta. Mutta sen rinnalle voidaan – ja pitääkin – kehittää muita listoja. Voidaan kysyä, miksei Hot 100 -listan tapaista hittilistaa ole lopulta adoptoitu jokaiseen maahan ja yritetty tehdä siitä virallisinta ja laajimmin uutisoitua listaa ilman, että myyntilista tarvitsisi lopettaa? Resursseja se toki vaatisi.

Musiikin kuluttaminen (jos tuota termiä haluaa käyttää) ei kuitenkaan ole koskaan ollut pelkkää tuotteen ostamista.

Ei kommentteja: