perjantai 23. lokakuuta 2009

The Magic of Fix Factor


Cheryl Cole ei rimpauta paljonkaan suomalaisen peruskuluttajan kelloja, mutta hänen ensimmäistä soolosingleään Fight for This Love on myyty Britanniassa tällä viikolla kuin leipää (tätä naputeltaessa yli 250 000 kpl). Cole on tuttu Girls Aloudista, mutta ennen kaikkea hän on saanut mainostaa itseään ja kappalettaan ITV:n hittiohjelmassa X Factor, sillä hän on sen vakiokasvo.

Ohjelmaformaatti on jotain Talentin, Idolsin ja Popstarsin välimaastosta, eikä millään muotoa omaperäinen. Se alkaa pyöriä Suomessakin alkuvuodesta. Britanniassa sitä kutsutaan enemmän tai vähemmän tosissaan Fix Factoriksi – ja hyvästä syystä. Esimerkiksi brittilistan jouluykkönen on ollut X Factorista ponnistanut julkaisu jo neljänä vuonna peräkkäin. Huimimmissa skenaarioissa brittiykkösenä killuu tänä syksynä X Factor -yhteyksistä tuttu julkaisu ainakin vuoden loppuun asti. Julkaisulistalla on ollut vaikka mitä viime vuoden kilpailijoista Cheryl Colen kautta tulevan voittajan sinkkuun, joka tullee olemaan jouluykkönen.

Ottamatta kantaa formaattien musiikilliseen antiin voi sanoa, että niistä harvoin syntyy maailmanlaajuisia supertähtiä. Sen sijaan jokainen maa tarvitsee kipeästi uusia paikallisesti hyvin myyviä artisteja ja yhtyeitä, ja bisneksen kannalta ohjelmaan kohdistuva mediahuomio luo poikkeuksellisen otolliset olosuhteet uuden kyvyn lanseeraamiselle.

Toisin kuin Idolsia, X Factoria käyttävät hyväkseen myös muut kuin siinä säännöllisesti esiintyvät artistit. Esimerkiksi Whitney Houston sai julkaisuilleen merkittävää lisämyyntiä esitettyään viime viikonloppuna hittinsä Million Dollar Bill. Aikana, jolloin kappaleita ja levyjä voi ostaa vaikka esityksen aikana hetken mielijohteesta, suurista tv-yleisöistä on merkittävä hyöty.

Tarvitsemme siis lisää korkean profiilin musiikkiohjelmia!

Suomen X Factor

Kuva: amazon.com

Ei kommentteja: