keskiviikko 6. toukokuuta 2009

Mainoksesta potkua myyntiin


90-luvulla Levi'sin farkkumainokset poikivat monta listaykköstä etenkin brittilistalle, Shaggyn Boombasticista Babylon Zoon kautta Mr. Oizoon. Digilatausten myötä sinkkumyynti on taas kasvussa ja niitä ostavat myös muut kuin fanit. Tämä on taas edesauttanut mainoshittien menekkiä. Tuorein mainoksen kautta breikannut bändi on brittiläinen Noisettes (kuvassa), jonka Don't Stop the Rhythm (Go Baby Go) soi Mazdan mainoksessa. Viime vuonna Yael Naïmin New Soul nousi hitiksi Applen mainoskampanjan ansiosta.

Millainen sitten on hyvä mainoshitti? Nopeasti mainoshittien listaa miettien sellainen biisi, joka edustaa sillä hetkellä suosittua musiikkigenreä ja on tarpeeksi tarttuva olematta liian kertakäyttöinen jatkuvaan pyöritykseen. Eli periaatteessa täydellinen listaohjus. Mutta miksi mainoshitit tulevat usein ikään kuin puskista? Ovatko ne yllätyshittejä sen takia, että esittäjät ovat suhteellisen tuntemattomia, joten ne eivät ole ensimmäisinä tyrkyllä radioiden soittolistoille? Vaikka siis ovat musiikillisesti passeleita hittejä. Onko mainostoimistojen miehillä ja naisilla kenties parempi hittivainu kuin radioiden musiikkipäälliköillä?

Mainittu Yael Naïm on Wikipedian mukaan jatkanut sittemmin mainosten parissa tehden musiikkia ainakin Barillan spottiin. Hänet on silti helppo lykätä yhden hitin ihmeiden karsinaan yhdessä Babylon Zoon, Stiltskinin ja Mr. Oizon kanssa. Siinäpä onkin tuo mainoshittiuran kääntöpuoli. Se tuppaa olemaan melkoisen lyhyt.

(kuva: ica.org.uk)

Ei kommentteja: