Billboard listasi jo keväällä eri vähittäiskauppojen prosenttiosuudet musiikkimyynnistä. En ole aiemmin käsitellyt aihetta, joten sille on hyvä antaa hieman tilaa.
Viime vuonna peräti 38,2 prosenttia kaikesta yhdysvaltalaisten ostamasta musiikista ostettiin iTunesista (huom. tässä ei siis erotella albumeita ja yksittäisiä kappaleita, vaan yksi kappale ja albumi ovat ostoina samanarvoisia). Wal-Martin ja Best Buyn varastoista huolehtiva Anderson lähenteli 18 prosenttia ja Amazon kahdeksaa.
Useita nettikauppoja sekä Kmartia hoitavan Alliancen osuus on kuutisen prosenttia, hieman suurempi kuin Targetin. Pienemmistä toimijoista myös Microsoft pääsee listalle himpun päälle prosentin osuudellaan.
1 – iTunes – 38,2 prosenttia
2 – Anderson – 17,9
3 – Amazon – 7,9
4 – Alliance – 6,0
5 – Target – 5,5
6 – Trans World Entertainment – 2,0
7 – Rhapsody – 2,0
8 – Super D – 1,7
9 – Vevo – 1,2
10 – Microsoft – 1,1
ITunesin ylivoima selittyy nimenomaan yksittäisten kappaleiden myynnillä, sillä suurin osa albumeista hankitaan yhä cd-muodossa. Tosin silläkin osa-alueella digimyynti valtaa alaa jatkuvasti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti