maanantai 3. joulukuuta 2018

Kytkykauppa kannattaa (taas)

Travis Scottin jo kuukausia vanha Astroworld loikkasi tänään julkistetulla Yhdysvaltojen albumilistalla seiskasijalta ykköseksi. Miksi? No siksi, että Scottin levy-yhtiö keksi vallan toimivan Cyber Monday -kampanjan, kaikkiaan kaksi tusinaa erilaista tuotetta albumin kylkiäisiksi – tai päinvastoin. Astroworldia kulutettiin viikossa myynniksi muutettuna kaikkiaan 71 000 kpl, josta rap-levylle huomattavan iso osa eli 31 000 kpl oli perinteistä myyntiä. Eli nimenomaan tuota merchandise-kauppaa. Ykkösviikko on Astroworldin kolmas ja se on vuoden suosituimpia levyjä. 


Alennuksista ja kytkyistä on tapeltu oikeastaan vuosikaudet: Lady Gagan levy-yhtiö antoi Amazonin myydä Born This Waytä dollarilla hetkisen vuonna 2011, minkä jälkeen Billboard muutti listasääntöjä niin, että noin halvalla ei voi alle kuukauden vanhaa levyä yrittää kaupata. Nykyisin moni isoja kiertueita tekevä artisti puolestaan yhdistää keikkaliput ja uuden levyn – juuri viimeksi Mumford and Sons saavutti sillä taktiikalla ykkössijan uudelle Delta-albumilleen. Tällä viikolla Delta romahtikin kauas ynnämuut-sijoille.

Astroworld peittosi viikon odotetuimman uutuuden, kiistellyn räppärin 6ix9inen kakkosalbumin Dummy Boy, joka ehti noin puolessa viikossa kakkoseksi. Julkaisupäivän valintaa ei voi kuin ihmetellä, sillä ei ollut mitään syytä, miksi levyä ei olisi voinut julkaista kokonaisen viikon saamiseksi esimerkiksi toissa perjantaina – tai viivyttää viime perjantaihin. Nyt kärkipaikka saattaa jäädä haaveeksi ihan hyvästä striimausalusta huolimatta. 

Ei kommentteja: