maanantai 2. heinäkuuta 2018

Striimauspalveluiden sota

Iloinen heinäkuu on alkanut iloisesti siten, että Spotify ja Apple Music nokittelevat toisiaan sillä, kumman palveluista Draken uutta Scorpion-albumia kuunnellaan. Spotifyssa Drakelle merkittiin perjantaina 134 miljoonaa kuuntelua, joka on palvelun päiväennätys, mutta Apple Music tviittasi, että heidän palvelustaan Scorpionia kuunneltiin perjantaina enemmän kuin mitään levyä missään muussa striimauspalvelussa päivän aikana. 

Spotify on puolestaan pistänyt Draken kaikkien mahdollisten soittolistojen kansikuvapojaksi, myös sellaisten, joilla hänen musiikkiaan ei ole. 

Taustalla on – paitsi Applen Eurooppaan nähden erittäin merkittävä asema Yhdysvalloissa ja Kanadassa, eli maissa joissa Drake on kaikkein suosituin – myös se, että Scorpion julkaistiin Apple Musicissa monta tuntia ennen Spotifyta. Hyvin odotettujen levyjen osalta tunneillakin on merkitystä.

On tietenkin aivan selvää, että Scorpion rikkoo kaikki striimausennätykset kahdesta syystä: Drake on striimauspalveluiden suosituin artisti etenkin Yhdysvalloissa, ja striimaus on alati kasvava tapa kuunnella musiikkia. Striimausten lukumäärän maksimoimiseksi albumilla on peräti 25 kappaletta, mikä auttaa "somepöhinässä", mutta ei kauheasti virallisilla listoilla.

Yhdysvalloissa ennustetaan, että Scorpionia kulutetaan ensimmäisellä viikolla myynti ja striimaus yhteenlaskettuna myynniksi muutettuna noin 900 000 kpl. Britannian eka ennuste tulee myöhemmin tänään.

Ei kommentteja: