tiistai 17. joulukuuta 2013

Audiovisuaalinen yllätys

Beyoncé yllätti lähes kaikki julkaisemalla viime perjantaina nimettömän viidennen albuminsa ja pelkästään iTunesissa. Yllättävintä siinä oli minusta ajankohta, sillä joulushoppailun lomassa levyn on hyvin hankalaa napata esimerkiksi listojen kärkipaikkoja – paitsi Yhdysvalloissa, jossa albumimyynti on ollut tänä jouluna katastrofaalisen alhaista verrattuna aiempaan.

Beyoncén levyä ostettiin kolmessa päivässä Yhdysvalloissa 618 000 kpl, joka on parhaita digimyyntiviikkoja ja ylivoimaisesti paras vain iTunesissa myydyn albumin avaus. Se on myös Beyoncén oman soolouran parhaita avauksia. Hieno saavutus ottaen huomioon 4-albumin (#1, 2011) vaisuhkon ensimmäisen viikon saldon (310 000 kpl).

Levyä kaupataan hieman normaalia kalliimmalla, koska sen mukana tulee videot jokaiseen kappaleeseen. Nähtäväksi jää, miten isoja hittejä siltä irtoaa ja kuinka paljon sitä lopulta ostetaan. Strategia on joka tapauksessa huiman kiinnostava.

Ei kommentteja: