tiistai 21. huhtikuuta 2009

So what the buzz

Kappaleesta, joka julkaistaan ennen albumia, mutta se ei ole virallinen single tai välttämättä edes mukana albumilla, käytetään nimitystä buzz track. Vapaasti suomennettuna siis hypeä ja huomiota kohottava biisimaistiainen. Tätä ovat harrastaneet muun muassa aiemmassa tekstissä mainittu Ciara sekä Eminem.
Molemmissa tapauksissa vastaanotto on ollut melko ristiriitainen. Ciaran Go Girl -biisistä tuli listamielessä täysi pannukakku, joten se ikään kuin alentui singlestä buzz trackin asemaan. Eminemin Crack a Bottlen profiili oli korkeampi, mutta siitäkään ei kukaan oikein kunnolla innostunut, vaikka kappale menikin USA:n listaykköseksi. Tietojen mukaan Crack a Bottle ei ole mukana pian ilmestyvällä Relapse-levyllä.
Netissä julkaistavat buzz trackit ovat yleisiä myös vaihtoehtoisemmilla artisteilla, joiden julkaisupolitiikassa sinkun merkitys on alkanut huveta, jos ei ihan olemattomiin, niin vähiin. Franz Ferdinand julkaisi kappaleen Lucid Dreams netissä jo kuukausia ennen uuden levyn ensimmäistä varsinaista singleä Ulysses. Vastaavia esimerkkejä on runsaasti.
Buzz track -politiikan ottaessa vallan moni yhtye on unohtanut julkaisupolitiikan pääpointin. Musiikin tulee olla hyvää. Omaan kaalini ei ainakaan mahdu ajatus, että keskinkertainen buzz track korvaisi hyvän singlebiisin.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Hienoa, uusi musiikkiblogi! Menee bookmarkseihin T. Pennasen erinomaisen blogin perään. Voimia Markukselle, toivottavasti jaksat päivittää!

- PM

Markus kirjoitti...

Kiitos kommentista! Ulkonäkö on aika askeettinen vielä, mutta ehkä innostun sitäkin muokkailemaan. Toisaalta rumat ne vaatteilla koreilee jne.
Lupaan päivittää tiuhaan tahtiin. Tapahtumat eivät lista- ja musamaailmasta ainakaan lopu!