tiistai 30. huhtikuuta 2024

Maailmanlaajuinen dominanssi – tai ei ihan

Taylor Swift, Taylor Swift… jne. jne. Jos populaarikulttuurin seuraaminen rajoittuu angloamerikkalaiseen maailmaan, kuten yleensä Suomessakin rajoittuu, Taylor Swiftiä suurempaa artisti-ilmiötä ei ole nähty vuosikymmeneen, sitten Adelen huippupäivien. Hänen tuoreinta The Tortured Poets Department -albumiaan kulutettiin Yhdysvalloissa 2,6 miljoonaa kappaletta viikossa ja sen kappaleet saavuttivat ennätyksellisesti 14 ensimmäistä sijaa tänään julkistetulla Hot 100 -listalla. Tapaukseen voi tässä musabisnesympäristössä vertautua ainoastaan Drake parhaina päivinään, Ed Sheeran brittilistoilla ennen sääntömuutoksia tai joulumusiikki.

Lähempi tarkastelu kuitenkin kertoo, miten pieneen osaan maailmaa valtioiden lukumäärässä mitaten Swiftin jättisuosio rajoittuu. Laskin, että uuden albumin Spotify-kuunteluista yhtenä päivänä peräti 70 prosenttia tuli Yhdysvalloista, Isosta-Britanniasta, Kanadasta ja Australiasta. Jo Irlanti oli pieni poikkeus Swift-maniassa, siellä Fortnight-single jäi Hozierin Too Sweetin taakse listakakkoseksi.

Koska tämä blogi keskittyy Yhdysvaltoihin ja Britanniaan, Swift on mainittu hyvin useasti – hänet on ennen tätä postausta tägätty 134 tekstiin. Ykkössijaa pitää vielä Sheeran 142 maininnalla. Drakella on hieman kirittävää, 119.

Ei kommentteja: