Billboardin Hot 100 -listan komponenttipainotuksia muokkaillaan aina tarpeen mukaan, mutta hyvin harvoin itse lista suorastaan huutaa, että jotain tarvitsisi tehdä. Yhden jos toisenkin listoja seuraavan silmät pyörähtivät iloisesti, kun eilen illalla Billboard julisti uudeksi ykköseksi Travis Scottin, Young Thugin ja M.I.A.:n sinkun Franchise.
Jaa miksi? No siksi, että sen ykkössijaan oikeuttava kulutus tuli lähes yksinomaan Scottin nettikaupasta – biisiä ostettiin fyysisenä sinkkuna uskomattomasti 58 000 kpl ja digilatauksina 40 000 kpl. Kappale oli kyllä kuudenneksi striimatuin, mutta sillä ei ilman tuota myyntiä vielä olisi pötkitty edes top teniin. Radiosoitossa biisiä saa hakea kaukaa top sadan liepeiltä.
Franchise ei ole ensimmäinen, eikä viimeinen, myyntivetoinen Hot 100 -ykkönen striimiaikana, mutta viikko viikolta näyttää yhä enemmän siltä, että myynnin painotus Hot 100 -pistelaskennassa on liian vahva. Ja koska myynti on usein kampanjoihin liittyvää, ensi viikolla Franchise saattaa romahtaa jopa ulos top 40:stä, mikä olisi ennätyksellistä. On hyvin todennäköistä, että Billboard muuttaa painotuksia vielä tämän vuoden aikana eli viimeistään heidän listavuotensa vaihtuessa marras-joulukuussa.
No, toisaalta, biisi artistia myöten. Scotthan sai paljon julkisuutta muun muassa yhteistyöstään McDonald'sin kanssa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti