Ostaisitko Coldplayn tuoreimman albumin muutaman kymmenen sentin hintaan? Aika moni amerikkalainen ostaisi ja ostikin, kun Google Play kauppasi sitä melko edullisesti 25 USA:n sentin hinnalla.
Tuollaiset sisäänvetotarjoukset muokkaavat näinä viikkoina USA:n albumilistaakin. Toissa viikolla NOW 41, Mylo Xyloto, Lil Waynen Tha Carter IV sekä Lady Antebellumin Own the Night piipahtivat top tenissä käytännössä ilmaisen lataustarjouksen ansiosta. Viime viikolla siellä kävi Guns N' Rosesin Greatest Hits (2004).
Viime keväänä Amazon kauppasi Lady Gagan Born This Waytä heti ilmestymisviikolla 99 sentillä, mikä sai Billboardin muuttamaan sääntojään – nyt noin halvat tarjoukset otetaan mukaan listamyynteihin, jos albumi on yli neljä viikkoa vanha. Muutos on kosmeettinen, sillä yleensä albumit ovat relevantteja vähintään puolisen vuotta.
Puhtaille myyntiluvuille tarjoukset tekevät toki hyvää, mutta kuinka alas voidaan mennä, että touhu on kannattavaa? Kun antaa pikkusormen, koko käsi joutuu vaaraan. Kuluttajalle tyrkytettävä mielikuva lähes ilmaisesta tai täysin maksuttomasta musiikista on alan kannalta hyvin vaarallinen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti