34 vuotta sitten sattui eräs Britannian singlelistahistorian kiinnostavimmista tapahtumista. Syyskuussa 1990 Steve Miller Bandin The Jokeria ja Deee-Liten Groove Is in the Heartia kaupattiin senaikaisten listalaskentametodien mukaan yhtä paljon. Ykkössijan sai single, joka kasvatti myyntiään eniten edellisviikkoon verratunna, eli The Joker. Myöhemmin osoittautui, että ”panel sales” -metodin pyöristysvirheen vuoksi tasatilanteeksi merkityssä kamppailussa The Joker oli myös oikeasti suositumpi kappale kahdeksan myydyn sinkun verran.
The Joker oli tuon listasattumuksen aikaan jo vanha iskelmä. Se julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 1973, mutta uuden elämän se sai Levi’s-farkkumerkin mainoshittinä. Tuolla metodilla kiidätettiin myöhemmin monta muutakin sinkkua brittiykköseksi. The Jokerille ykkösviikkoja kertyi lopulta kaksi – jälkimmäinen oli laskemissakin selkeämpi.
Steve Miller Band oli jo aiemmin päässyt kakkoseksi hitillään Abracadabra vuonna 1982, mutta muita top ten -merkintöjä bändille ei siunaantunut.
The Jokerilla on mainiosti 515 miljoonaa kuuntelua Spotifyssa. Youtubessa video on kerännyt remasteroituna 30 miljoonaa katselua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti