sunnuntai 25. heinäkuuta 2021

Yhden tempun farssi

BTS:n kärkipaikka Yhdysvaltojen Hot 100 -listalla on jo viikkojen ajan tullut puhtaasti heidän oman kauppansa kautta ostetuilla digilatauksilla, joita ostavat heidän faninsa ja jotka myös keräävät rahaa, jotta mahdollisimman moni voisi viikko toisensa jälkeen ostaa suositellun kappaleen. BTS:n faneilla on erityinen ohjeistus, miten toimia nimenomaan Yhdysvaltojen listamaailmassa. Muualla vastaavaa ei oikein tapahdukaan.

Niinpä BTS on johtanut Hot 100 -listaa jo kahdeksan viikon ajan – ensin seitsemän viikkoa Butterin kanssa ja viime viikolla Permission to Dancen myötä. Ensi viikolla Butter on palaamassa taas kärkeen.

Jatkuva bändin omien nettisivujen kautta tapahtuva digimyynti ei tietenkään ole Billboardin sääntöjen vastaista, mutta se on jonkinlainen porsaanreikä. BTS:n sinkkuja ostaa joka viikko hyvin pieni joukko ihmisiä suhteessa monien muiden hittien striimauslukemiin. Esimerkiksi Olivia Rodrigon Good 4 U keräsi viime viikolla 21,2 miljoonaa striimausta, Butter 6,9 miljoonaa. Silti Butter on nousemassa seiskasijalta uuden myyntiryöpsähdyksen turvin taas keulille.

Näillä säännöillä ja Hot 100 -listan osa-aluepainotuksilla kestää todennäköisesti melko kauan ennen kuin listan kärjessä on jokin muu kappale kuin BTS:n julkaisu. Yhtäjaksoisen hallinnan ennätys on jo monta kertaa mainittu Black Eyed Peasin 26 viikkoa vuonna 2009, mutta sen taustalla oli sentään menestystä kaikilla listalle laskettavilla osa-alueilla.

2 kommenttia:

Timo kirjoitti...

Fanimobilisoinnin historiasta tulee vastaavana mieleen vain se kun Nsyncin ja Backstreet Boysin fanit tekivät uuden albumin ilmestyessä kaikkensa, että ensimmäisen viikon myyntiennätys rikkoutuisi. Ja rikkoutuihan se muutaman kerran.

Markus kirjoitti...

Joo paljon on samaa tässä. Todellakin toivon, että Billboard tekee tuolle porsaanreiälle jotain.