Koronapandemia vaikuttaa suuresti myös musiikkibisnekseen – ei puhettakaan oikeista keikoista tai esimerkiksi jenkkiartistien promoesiintymistä Euroopassa. Lady Gaga tviittasi aiemmin tänään, että hänen Chromatica-albuminsa julkaisu siirtyy hamaan tulevaisuuteen.
Rolling Stonen artikkelin mukaan uusien hittien striimauksetkin vähenevät, osin siksi, että ihmisten kotonaoloaika kuluu esimerkiksi leffojen katseluun ja pelaamiseen, mutta myös siksi, että ravintolat ja muut julkiset tilat eivät soita musiikkia. Hits Daily Double puolestaan kirjoitti muutama päivä sitten, että hittien kuuntelu vähentyy, mutta tuttujen ja turvallisten klassikoiden lisääntyy.
Tulkintoja aiheesta on yhtä paljon kuin kirjoittajiakin, koska vastaavaa tilannetta ei ole kukaan vielä kokenut ja elämme pandemian alkuvaihetta. Pidemmän tähtäimen vaikutuksen musiikkibisnekseen selviävät vasta kuukausien päästä, mutta tapahtumien, festareiden ja keikkojen peruuntuminen sekä albumijulkaisujen siirtäminen tietävät isoja taloudellisia tappioita kaikille.
Mutta ehkä syntyvässä isojen starojen julkaisutyhjiössä sikiää yllättäviä menestystarinoita? Voisiko sellainen olla esimerkiksi uusiseelantilaisen Beneen erittäin mukavasti social distancing -ajan kiteyttävä hitti Supalonely, joka on Britanniassa jo top 20:n liepeillä ja Yhdysvalloissakin vahvassa nousussa.
1 kommentti:
Tuossa Hits Daily Doublen jutussa on kuvituksena Police-singlen kansi vuoden 1986 versiosta, joka tehtiin kokoelman houkuttimeksi mutta josta kukaan ei tunnu tykkäävän. Ja kas: sitä ei ole Spotifyssa ollenkaan, en ainakaan löytänyt.
Lähetä kommentti