Sivusin aiemmin ohimennen Britannian
julkaisuaikatauluja, mutta vaikuttaa siltä, että meidän
näkökulmastamme melko harmiton asia herättää siellä hyvinkin
suuria tunteita. Capital-radioasema suhtautuu nimittäin erittäin
nihkeästi kappaleiden julkaisemiseen myyntiin ja striimattavaksi
samanaikaisesti kuin radiosoittoon – he haluavat ne itselleen
etukäteen kuunneltavaksi, jotta voivat päättää mitä ottavat
soittoon ja siten promoavat ennen julkaisupäivää, jopa viikkojen ajan.
Sony on kuitenkin ilmeisesti
viimeistään ensi vuoden alussa julkaisemassa kaikki kappaleensa
samanaikaisesti myyntiin, kuunneltavaksi ja radiosoittoon.
Latausjätti iTunes aikoo pian nostaa etusivullaan ainoastaan uusia
julkaisuja, mikä tarkoittaa lisää näkyvyyttä nimenomaan ilman
pitkää promojaksoa. Nämä ovat siis hittiradion mielestä
vahingollisia toimenpiteitä.
Viime perjantaina Sonyn Calvin Harrisin
ja Disciplesin How Deep Is Your Love ilmestyi kauppoihin ja
kuunneltavaksi samaan aikaan kuin radiosoittoon. Se debytoi
singlelistan sijalla seitsemän, mikä on hyvä saavutus. Mutta
olisiko se päässyt korkeammalle kuukauden odottelulla? Capitalin
logiikan mukaan kyllä. Kulutettaisiinko sitä silloin enemmän aikojen
saatossa? Todennäköisesti ei. Eikä tietenkään ole ihme, että levy-yhtiö haluaa tuotteelleen mahdollisimman pitkän elinkaaren.
Suomalaisesta kuulostaa oudolta, että
kappaleiden julkaisua pimitetään viikkotolkulla ainoastaan korkean
debyyttisijoituksen toivossa – varsinkin, kun aivan lähihistoriasta
löytyy hitti, jonka legendaarisuus brittilistalla lähti liikkeelle
pitkälti tuosta on air, on sale -logiikasta: Mark Ronsonin ja Bruno
Marsin Uptown Funk. Tässä siitä hieno kirjoitus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti