sunnuntai 26. heinäkuuta 2015

Odottelulle stoppi?

Sivusin aiemmin ohimennen Britannian julkaisuaikatauluja, mutta vaikuttaa siltä, että meidän näkökulmastamme melko harmiton asia herättää siellä hyvinkin suuria tunteita. Capital-radioasema suhtautuu nimittäin erittäin nihkeästi kappaleiden julkaisemiseen myyntiin ja striimattavaksi samanaikaisesti kuin radiosoittoon – he haluavat ne itselleen etukäteen kuunneltavaksi, jotta voivat päättää mitä ottavat soittoon ja siten promoavat ennen julkaisupäivää, jopa viikkojen ajan.

Sony on kuitenkin ilmeisesti viimeistään ensi vuoden alussa julkaisemassa kaikki kappaleensa samanaikaisesti myyntiin, kuunneltavaksi ja radiosoittoon. Latausjätti iTunes aikoo pian nostaa etusivullaan ainoastaan uusia julkaisuja, mikä tarkoittaa lisää näkyvyyttä nimenomaan ilman pitkää promojaksoa. Nämä ovat siis hittiradion mielestä vahingollisia toimenpiteitä.

Viime perjantaina Sonyn Calvin Harrisin ja Disciplesin How Deep Is Your Love ilmestyi kauppoihin ja kuunneltavaksi samaan aikaan kuin radiosoittoon. Se debytoi singlelistan sijalla seitsemän, mikä on hyvä saavutus. Mutta olisiko se päässyt korkeammalle kuukauden odottelulla? Capitalin logiikan mukaan kyllä. Kulutettaisiinko sitä silloin enemmän aikojen saatossa? Todennäköisesti ei. Eikä tietenkään ole ihme, että levy-yhtiö haluaa tuotteelleen mahdollisimman pitkän elinkaaren.

Suomalaisesta kuulostaa oudolta, että kappaleiden julkaisua pimitetään viikkotolkulla ainoastaan korkean debyyttisijoituksen toivossa – varsinkin, kun aivan lähihistoriasta löytyy hitti, jonka legendaarisuus brittilistalla lähti liikkeelle pitkälti tuosta on air, on sale -logiikasta: Mark Ronsonin ja Bruno Marsin Uptown Funk. Tässä siitä hieno kirjoitus.



Ei kommentteja: