Billboardin sääntö ottaa musiikkivideoiden Youtube-katselut mukaan Hot 100 -listalle on periaatteessa erinomainen, mutta siinä on pieniä aukkoja. Tällä viikolla Soko-nimisen ranskalaislaulajattaren We Might Be Dead by Tomorrow debytoi peräti Hot 100 -listan yhdeksäntenä vain, koska se soi Wren-vaatemerkin jättimäiseksi viraalisukseeksi nousseen mainoksen taustalla. Eikä sitä edes sieltä juuri huomaa.
Billboard ottaa listalaskentaan kaikkien musiikiksi merkittyjen videoiden katselut, mikä esti esimerkiksi Passengerin Let Her Gota hyötymästä Budweiser-mainoksesta listamielessä. Tämä nimenomaan on suuri ongelma: jos videota ei ole kategorisoitu musiikiksi, katseluja ei lasketa.
Sokon biisi tuskin viettää top 40:ssä viikkoa kauempaa, joten sen pitkän tähtäimen listamenestys vaikuttaa toistaiseksi heppoiselta. Silti top ten -merkintä on top ten -merkintä.
Vastavuoroisesti Britanniassa saadaan välillä uusvanhoja yllätysmenestyksiä. Tälläkin viikolla Human Leaguen Don't You Want Me (#1, 1981) on matkalla top 20:een jalkapallon ja nettikampanjan ansiosta, mutta siitä lisää listakatsauksessa sunnuntaina.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti