Digimyynti oli tammikuussa Yhdysvalloissa yllättävänkin vaisua, sillä albumimyynti putosi vuoden kolmannella viikolla peräti 13,3 prosenttia edellisvuoteen verrattuna ja yksittäisten kappaleidenkin myynti 11,9 prosenttia. Pudotus on suuri ennen kaikkea ns. kataloginimikkeiden eli vanhempien levyjen ja kappaleiden osalta.
Samaan aikaan virtauspalvelut kuten Pandora jatkavat kasvuaan. Joulukuussa Pandoralla oli jo 76 miljoonaa käyttäjää Yhdysvalloissa. Näiden lisäksi on-demand -palveluista Spotify ja tulokas Beats Music valtaavat alaa.
Kehitys kulminoituu levy-yhtiöiden tuotto-odotuksiin. Billboard kertoi, että jos nykyinen meno jatkuu digimyynnin suhteen, 25 prosentin markkinaosuudella toimiva yhtiö menettää tänä vuonna 60 miljoonaa dollaria.
Virtauspalvelut eivät ole toistaiseksi vaikuttaneet fyysiseen levymyyntiin yhtä radikaalisti kuin digitaaliseen. Spotify on tällä hetkellä toiseksi suurin digitaalisen musiikin myyjä maailmassa, vaikka se tarjoaa myös ilmaisia mainosrahoitteisia palveluja.
Listojen näkökulmasta virtauspalveluiden sekä Youtube-katselujen lisääminen esimerkiksi Hot 100 -laskentaan on toiminut alun pienten painotusongelmien jälkeen hyvin, koska se on ollut alun perinkin hittilista, ei singlelista. Kahdeksan biisiä tämän viikon Streaming Songs -listan top tenistä on kärkikymmenikössä myös Hot 100 -listalla, ykkösenä molemmilla Katy Perryn Dark Horse. Ongelmia tulee, kun aletaan sekoittaa striimauksia aiemmin pelkästään myyntiä mitanneisiin listoihin. Mutta lienee selvää, että jossain vaiheessa itse tuotteen ostamisesta tulee harvinaisempaa kuin sen kuuntelemisesta Spotifyn kaltaisesta palvelusta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti