tiistai 12. helmikuuta 2013

Mihin asti tv-esiintyminen riittää?


Beyoncé esiintyi tunnetusti Super Bowlissa puolitoista viikkoa sitten, mutta muutaman sekunnin mittainen Destiny’s Child -reunion ei estänyt Love Songs -kokoelmaa floppaamasta pahasti – vaikka sillä oli myös yksi uusi biisi (Nuclear). USA:ssa Love Songs debytoi viime torstaina sijalla 72 ja brittilistalla sunnuntaina 44:ntenä.

Sonyn julkaisema kokoelma on ehkä huono esimerkki Super Bowlin himmenneestä merkityksestä myynnillisesti, koska Destiny’s Child ei koskaan ole ollut tunnettu slovareistaan. Mutta Beyoncé olisi ilman muuta tarvinnut uuden biisin kauppoihin ottaakseen kaiken irti mainiosta esityksestään. Viime vuonna Madonna sai vielä Hot 100 -listan top ten -hitin puhtaasti Super Bowlin voimalla, kun Give Me All Your Luvin’ kipusi kolme sijaa kymmenenneksi. MDNA-projektin bensiini lopahti kuitenkin pitkälti siihen.

Sen sijaan Grammy-gaala jaksaa innostaa levykaupoille vuodesta toiseen. Tätä kirjoitettaessa The Lumineersin Ho Hey on ottamassa valtavan loikan myynnissä, mikä saattaa riittää jopa Hot 100 -listan kärkikahinoihin. Aiemmin USA:ssa paitsioon jäänyt Rihannan Stay on tällä hetkellä USA:n iTunesin kakkosena, mikä enteilee komeaa sijoitusta Hot 100 -listalla, vaikka se ei olekaan kuunneltavissa virtauspalveluissa, kuten ei muitakaan Unapologetic-albumin kappaleita Diamondsia lukuun ottamatta.

Albumilistalla suurimman hyödyn kerännee vuoden albumiksi jostain syystä nimetty Mumford and Sonsin Babel (#1, 2012), joka on jo ennestään myynyt pitkälti toista miljoonaa kappaletta. Puoli vuotta vanha I Will Wait -hitti puolestaan saavuttanee oman parhaansa Hot 100 -rankingissa.

Grammyjen suurin anti näkyy vasta ensi viikon torstaina julkaistavalla listalla.

Ei kommentteja: