sunnuntai 31. tammikuuta 2010

Listakatsaus, vko 5

Billboard Hot 100, Top 10

1. (1.) Ke$ha – TiK ToK
2. (-) Taylor Swift – Today Was a Fairytale
3. (2.) Lady Gaga – Bad Romance
4. (4.) Young Money featuring Lloyd – BedRock
5. (-) Justin Bieber featuring Ludacris – Baby
6. (5.) Iyaz – Replay
7. (6.) David Guetta featuring Akon – Sexy Chick
8. (3.) Jay-Z + Alicia Keys – Empire State of Mind
9. (8.) Rihanna featuring Jeezy – Hard
10. (7.) Train – Hey, Soul Sister

Taylor Swiftin Today Was a Fairytale oli ylivoimaisesti viikon myydyin kappale, mutta myös radiosoitto lasketaan ja se Swiftillä on lähes nollassa. TiK ToK taas oli viikon soitetuin. Today Was a Fairytale on lohkaistu Valentine's Day -elokuvan soundtrackiltä. Babystä tuli Justin Bieberin sijoitusten valossa suurin hitti toistaiseksi. Haiti-vetoisia esityksiä ovat sijan 16 Stranded (Haiti Mon Amour) esittäjinään Jay-Z, Bono, The Edge ja Rihanna sekä Justin Timberlaken ja Matt Morrisin versio Leonard Cohenin Hallelujahista (48). Jälkimmäinen on sikäli kiinnostava, että sen ansiosta Hallelujah rekisteröityi viimein myös Hot 100 -listalle. Jeff Buckleyn versio on toki ollut iso digimenestys ja ylittänyt jo miljoonan ostokerran rajan. Matt Morris on Timberlaken Tennman-yhtiön ensimmäinen kunnon yrittäjä Yhdysvalloissa. Britanniassahan Tennmanilla on jo Top 10 -hittikin, Esmee Dentersin Outta Here. Snow Patrolin ja Martha Wainwrightin Set the Fire to the Third Barin (54) menestyksen mysteeri muuten ratkesi. Kappale soi Dear John -elokuvan trailerissa.


USA:n albumit Top 10

1. (-) Various Artists – Hope for Haiti Now
2. (2.) Susan Boyle – I Dreamed a Dream
3. (4.) Lady Gaga – The Fame
4. (-) Spoon – Transference
5. (-) Various Artists – 2010 Grammy Nominees
6. (1.) Vampire Weekend – Contra
7. (5.) Alicia Keys – The Element of Freedom
8. (3.) Ke$ha – Animal
9. (10.) The Black Eyed Peas – The E.N.D.
10. (8.) Taylor Swift – Fearless

Tähtien Haiti-avunannoista koottiin digialbumi pikavahtia, ja tuloksena oli ykkössija 171 000 kappaleen myynnillä. Se on siis ensimmäinen pelkästään digitaalisesti julkaistu ykkösalbumi ja kolmas kärkeen yltänyt hyväntekeväisyyslevy. Aiemmat olivat We Are the World (1985) ja vuoden 2001 God Bless America. Vaihtoehtorockin veteraaniyhtye Spoon on ensimmäistä kertaa Top 5:ssä uudella levyllään Transference, ja sitä peesaa vuosittainen Grammy-kokoelma. Grammy-juhlahan pidetään ensi yönä, joten sen vaikutuksia listoihin saadaan odotella vielä hetki. Sijalla 15 debytoi Motion City Soundtrackin uusi levy My Dinosaur Life, ja Top 40:iin tunkeutui myös Crazy Heart -elokuvan soundtrack (38). Vaikka Avatar-leffa on ohittanut ohjaajansa edellisen jättimenestyksen Titanicin lipputuloissa, soundtrackillä ei pyyhi ihan yhtä hyvin (48). Siltä tosin puuttuu iso hitti.


Britannian singlet Top 10

1. (1.) Owl City – Fireflies
2. (3.) Glee Cast – Don't Stop Believin'
3. (2.) Iyaz – Replay
4. (4.) 3OH!3 featuring Katy Perry – Starstrukk
5. (5.) Sidney Samson feat. Wizard Sleeve – Riverside (Let's Go)
6. (10.) JLS – One Shot
7. (15.) Alicia Keys – Empire State of Mind Part II
8. (7.) Journey – Don't Stop Believin'
9. (6.) Example – Won't Go Quietly
10. (13.) Jay-Z + Mr Hudson – Young Forever

On jäänyt mainitsematta, että Firefliesin vokaalit hoitaa Relient K:n laulaja Matt Thiessen. Glee-versio Don't Stop Believin'istä ylsi Hot 100 -listalla parhaimmillaan neljänneksi. Starstrukk on brittilistalla sijalla neljä jo kolmatta viikkoa eikä se ole vielä seitsemän listaviikkonsa aikana käynyt kuudetta tilaa alempana. Sekä Alicia Keys että Jay-Z saivat ensimmäistä kertaa kolmannen peräkkäisen Top 10 -hitin. Timbalandilla on aivan eri kappaleet listoilla Atlantin eri puolilla. Brittilistan 17:ntenä debytoi Katy Perryn kanssa tehty If We Ever Meet Again. Myös Rihanna yrittää eri biiseillä: Hardin asemesta Britanniassa nousee Rude Boy (28).


Britannian albumit Top 10

1. (2.) Paolo Nutini – Sunny Side Up
2. (8.) Alicia Keys – The Element of Freedom
3. (1.) Florence & The Machine – Lungs
4. (6.) André Rieu – Forever Vienna
5. (5.) Lady Gaga – The Fame
6. (22.) Soundtrack – Alvin and the Chipmunks: The Squeakquel
7. (10.) Mumford & Sons – Sigh No More
8. (4.) Justin Bieber – My World
9. (13.) Biffy Clyro – Only Revolutions
10. (7.) Pixie Lott – Turn It up

Alicia Keys käytti hiljaisen viikon hyväkseen ja on korkeammalla kuin koskaan aiemmin, kakkosena. Pikkuoravien soundtrack nousi yhtä korkealle kuin Yhdysvalloissa parhaimmillaan, ja Suomen-vieras Biffy Clyron Only Revolutions on jo portaan päässä parhaastaan. Korkein uutuus on Hadouken!in For the Masses (19), ja elektronista löytyy myös sijalta 35, jolla näyttäytyy Four Tetin There Is Love in You. Vanhempaan makuun tenhoavat Del Shannonin kokoelma (25) ja Dolly Partonin livelevy (33).

keskiviikko 27. tammikuuta 2010

Klikkaa ja kuuntele

Internetin ja digitaalisen musiikkikaupan kuvioista on kirjoitettu lause jos toinenkin. Ajattelin silti referoida muutaman havainnollistavan esimerkin millaisesta vallankumouksesta on kyse listojen näkökulmasta.

Yhdysvaltojen albumilistan tämän viikon ykkönen Vampire Weekendin Contra nettosi 124 000 ostokertaa, joista noin 60 prosenttia digitaalisessa muodossa. Lisäksi albumia ei ilmeisesti myydä Wal-Marteissa. Myös viime viikon ykkönen Ke$han Animal kävi paremmin kaupaksi digitaalisesti kuin perinteisessä muodossa.

Digitaalinen albumi vaikuttaisi olevan vahvasti kehittyvä formaatti nimenomaan Yhdysvalloissa, sillä ensi viikon ykkösalbumi, jota en vielä paljasta, on ollut myynnissä ainoastaan digitaalisesti internetissä. Tosin julkaisu on tietynlainen erikoistapaus.

Music Weekin Alan Jones puolestaan raportoi, että Britanniassa fyysisten sinkkujen täydellinen dominanssi on kymmenessä vuodessa vaihtunut digitaalisen singlen/kappaleen 98 prosenttiseen valtaan. Se on merkinnyt ennen kaikkea vanhojen kappaleiden kaupallista uudelleensyntymistä. Jotkut hittimielessä varjojen mailla tai vieläkin kauempana vaeltaneet tähdet ovat rekisteröineet ihan kivoja lukemia: Queen 1,1 miljoonaa, Fleetwood Mac 358 000, MC Hammer 128 000. Vertailun vuoksi eräs digijakelun vastarannan kiiskiksi leimautunut liverpoolilaisyhtye sai 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä kaupaksi noin 2 000 singleä tai kappaletta.

Jones kirjoittaa myös, että vuonna 2009 Britannian singlelistan ykkösen osuus viikon kokonaismyynnistä oli keskimäärin 3,22 prosenttia, mikä on huikean paljon pienempi kuin vuonna 2000 (11,08 prosenttia). Tämä merkitsee luonnollisesti sitä, että listan alaosa on vahvempi. Esimerkiksi marraskuussa 2003 sijaan 200 riitti 49 kappaleen myynti, viime vuosikymmenen viimeisellä viikolla meriittiin tarvittiin yli 2 000 ostokertaa. Kehityksellä on myös varjopuolensa. Brittilistan Top 75:een nousseiden nimikkeiden määrä on pienentynyt suurin piirtein puoleen viimeisen viiden vuoden aikana. Toisin sanoen singlelistasta on tullut hivenen tylsempi.

Britanniassa single on niin vahvassa myötätuulessa, että albumikauppa hävisi sille viime vuonna ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1967, vaikka pitikin pintansa suhteellisen hyvin. Odotamme albumin vastaiskua, josta ensimmäiset merkit ovat ilmassa ainakin Yhdysvalloissa. Uskon, että kuluttajien halu kuunnella hyviä albumikokonaisuuksia ei ole kadonnut mihinkään.

Lähteet: Yahoo Chart Watch/Paul Grein, Music Week

maanantai 25. tammikuuta 2010

Viikon listanimi: Vampire Weekend

Hörähdin ääneen, kun luin Helsingin Sanomien verkkosivuilta uutisen, jossa kerrottiin Vampire Weekendin Contran yllätysnoususta Yhdysvaltojen albumilistan paalupaikalle.

On suhteellisen normaalia, että lähes kultalevyyn oikeuttavan määrän myyneen esikoisen jälkeen toinen albumi nousee listoilla huomattavasti esikoista korkeammalle, vaikka ei menestyisikään myyntilukujen valossa yhtä hyvin. Vampire Weekendin nimetön esikoinen on kelvannut toistaiseksi liki puolelle miljoonalle yhdysvaltalaiselle, joten miten ihmeessä Contran nousu listakärkeen oli yllätys? Voisivatko tietyt tahot viimein päästää irti typerästä ”se on vaihtoehtoista, joten se ei voi/saa menestyä listoilla” -asenteestaan?

Contra keräsi ykkössijat Yhdysvalloista ja Kanadasta, kakkossijan Australiasta, kolmossijan Britanniasta, nelossijan Irlannista sekä sijan 14 sekä Suomesta että Ruotsista. Ja ehkä ansiosta, sillä oheinen Cousins on erittäin hyvä kappale.

Brooklyniläisbändi on Hesarin mukaan älykköyhtyeen maineessa, mikä on ihan kiva luonnehdinta yhtyeestä, jonka musiikki on melko tyypillistä ADHD-sukupolven indietä – toki kiinnostavaa mukavine etnovaikutteineen. Jäin vain miettimään, mikä yhtye voitaisiin luokitella tyhmäksi bändiksi. Musiikillisesti ehkä kesällä Tampereelle saapuva AC/DC?


sunnuntai 24. tammikuuta 2010

Listakatsaus, vko 4

Billboard Hot 100, Top 10

1. (1.) Ke$ha – TiK ToK
2. (2.) Lady Gaga – Bad Romance
3. (3.) Jay-Z + Alicia Keys – Empire State of Mind
4. (8.) Young Money featuring Lloyd – BedRock
5. (4.) Iyaz – Replay
6. (6.) David Guetta featuring Akon – Sexy Chick
7. (23.) Train – Hey, Soul Sister
8. (9.) Rihanna featuring Jeezy – Hard
9. (5.) Owl City – Fireflies
10. (14.) Ludacris – How Low

Hot 100 -listan kiinnostavimmat tapahtumat ovat riveillä seitsemän, 58 ja 86. Lähinnä vuoden 2001 hitistään Drops of Jupiter (Tell Me) tunnettu pehmorockyhtye Train palaa yllättäen kärkikymmenikköön uudella singlellään Hey, Soul Sister, joka menestyy erityisen hyvin myyntilistalla. Sijalla 58 debytoi Saden hartaasti liki kymmenen vuotta odotettu paluusingle Soldier of Love. Se on nigerialaissyntyisen Sade Adun ja hänen yhtyeensä ensimmäinen Hot 100 -menestys sitten Lovers Rock -levyn upean singlen By Your Side, joka ylsi 75:nneksi. Siitä, onko Sade laulaja vai yhtye, jaksetaan taittaa peistä. Esimerkiksi RIAA mieltää Saden sooloartistiksi. Listan kummallisin uutuus on Snow Patrolin ja Martha Wainwrightin ikivanha Set the Fire to the Third Bar, joka rekisteröityi nyt ensimmäistä kertaa USA:n hittilistalle ja sijalle 86. Pistää taas miettimään, ovatko Billboardin listakriteerit ihan kohdallaan.


USA:n albumit Top 10

1. (-) Vampire Weekend – Contra
2. (2.) Susan Boyle – I Dreamed a Dream
3. (1.) Ke$ha – Animal
4. (3.) Lady Gaga – The Fame
5. (4.) Alicia Keys – The Element of Freedom
6. (10.) Lady Gaga – The Fame Monster (EP)
7. (5.) Mary J. Blige – Stronger withEach Tear
8. (7.) Taylor Swift – Fearless
9. (6.) Soundtrack – Alvin and the Chipmunks: The Squeakquel
10. (8.) The Black Eyed Peas – The E.N.D.

Contran ykkössija oli odotettu, mutta viikkolukema yllättävänkin hyvä: 124 000 kpl. Muuten kärkikympissä ei ole kummempaa liikehdintää. R&b-yrittäjä Omarion on erikoistunut julkaisemaan albumeitaan alkuvuodesta. Sijalle 19 ilmestynyt Ollusion jää kauaksi edeltäjiensä O ja 21 menestyksestä. Molemmat näet kävivät listakärjessä asti. Tosin jälkimmäinen on listahistorian heikoimmin kaupaksi käyneitä ykkösalbumeita. Muita uutuuksia: Eri esittäjien Total Club Hits 4 (25), OK Gon Of the Blue Colour of the Sky (40), O.A.R.:in Rain or Shine (49) ja Ringo Starrin Y Not (56). This Is It -dvd julkaistaan pian, ja sen markkinoinnin seurauksena kaikki Top 100:n Michael Jackson -levyt petrasivat myyntiään ja listasijoituksiaan. Ylimpänä niistä keikkuu luonnollisesti leffan soundtrack (17).


Britannian singlet Top 10

1. (2.) Owl City – Fireflies
2. (1.) Iyaz – Replay
3. (5.) Glee Cast – Don't Stop Believin'
4. (4.) 3OH!3 featuring Katy Perry – Starstrukk
5. (3.) Sidney Samson feat. Wizard Sleeve – Riverside (Let's Go)
6. (-) Example – Won't Go Quietly
7. (6.) Journey – Don't Stop Believin'
8. (10.) Alexandra Burke – Broken Heels
9. (7.) Lady Gaga – Bad Romance
10. (32.) JLS – One Shot

Adam Young alias Owl City menestyy myös Britanniassa aivan erinomaisesti. Suodaan hänelle sukseensa, etenkin kun Fireflies on nopeasti kuunneltuna Ocean Eyes -albumin ainoa potentiaalinen hitti. Example on taas uusi brittiläinen hiphop-kyky, joka sekoittaa tanssibiitin puhelauluun. Tulos on ihan kiva. Sijalla 19 debytoi tyttöbändi Girls Can't Catchin Echo ja 40:ntenä Pitbullin Shut It Down, jota tähdittää Akon.


Britannian albumit Top 10

1. (1.) Florence & The Machine – Lungs
2. (2.) Paolo Nutini – Sunny Side Up
3. (-) Lostprophets – The Betrayed
4. (-) Justin Bieber – My World
5. (4.) Lady Gaga – The Fame
6. (6.) André Rieu – Forever Vienna
7. (10.) Pixie Lott – Turn It up
8. (7.) Alicia Keys – The Element of Freedom
9. (3.) Vampire Weekend – Contra
10. (9.) Mumford & Sons – Sigh No More

Viimeviikkoinen kuvio uusiutui: Lungs porhalsi loppuviikosta uutuuden edelle vetäen perässään Sunny Side Upin. Tällä kertaa jalkoihin jäi Lostprophetsin The Betrayed, josta tuli kuitenkin walesiläisyhtyeen kolmas peräkkäinen Top 5 -albumi. Teinisensaatio Justin Bieberin musiikki (pop-r&b) ei taida olla juuri suomalaisten makuun. Pixie Lott lähestyy parasta sijaansa (6) ja on ylittänyt esikoisellaan jo platinarajan. Alempana debytoivat Eelsin End Times (21), Alvin and the Chipmunks (22), OneRepublic (29) sekä Royal Scots Dragoon Guards (33).

torstai 21. tammikuuta 2010

Apua, piraatit iskevät!

Helsingin Sanomat uutisoi ÄKT:n tietojen pohjalta sekä internetissä että paperilehdessä äänitemyynnin romahtaneen yli 16 prosenttia piratismin vuoksi. Uutisessa muun muassa kauhisteltiin cd-levyjen myynnin laskua. Erityisen epäolennaista oli keskittyminen cd-singlen lukemiin (66 000 kpl verrattuna edellisvuoden 105 000 kpl:seen). Cd-single on oikeastaan naurettava formaatti, jos tarkastellaan hittikappaleiden kauppaa yleisellä tasolla. Se on relevantti enää EP:iden sekä kampanjajulkaisujen formaattina. Vertailun vuoksi esimerkiksi Nokian Comes with Music -palvelu on ollut käytössä muutaman kuukauden ja sillä on joidenkin tietojen mukaan yli 80 000 käyttäjää. Jos jokainen on ladannut laillisesti yhdenkin kappaleen, lukema ylittää cd-sinkkujen vuosittaisen menekin reilusti.

Korostamalla cd-formaatin kaupan romahtamista, ja syyttämällä siitä piratismia, ÄKT kaivaa hautaa itselleen ja uskottavuudelleen. Levyjä ostetaan netin kautta sekä levyinä että tiedostoina eikä musiikin ostaminen ole vähentynyt lainkaan. ÄKT:n ongelma on se, että nämä luvut eivät aina näy levymyynnissä. (Meidän listaintoilijoiden ongelma on se, etteivät ne aina rekisteröidy Suomen listoille.)

Oma suhtautumiseni Spotifyn kaltaisiin palveluihin sen sijaan on ristiriitainen. Ilmaisuutta korostava internet ei ole mikään sateentekijä musiikkibisneksen kannalta – tai jos on, niin todella harvalle taholle. Esimerkiksi artistien saamat Spotify-tulot ovat minimaalisen pieniä. Halvalla tai ilmaiseksi saatuja asioita ei arvosta pidemmällä tähtäimellä. Niistä tulee silkkaa bulkkikamaa. Asioista, joita arvostaa, on valmis maksamaan – vaikka sitten sen levyn hinnan. Moni "piraatti" ostaa levyn, josta oikeasti pitää. Vertaukseksi voisi esittää vaikka vuorelle kiipeämisen. Onhan palkitsevampaa katsoa huipulta maisemia, kun on joutunut tekemään sen eteen jotain eikä vain saanut hissikyytiä ylös. Mielestäni musiikkielämys on henkilökohtaisempikin, jos sen on itse löytänyt ja siihen investoinut. Eihän maailma pyöri, jos mikään ei saa maksaa mitään.

On toki kuluttajan oma valinta suosia suomalaista yrittäjyyttä ja ostaa levyjä ÄKT:n hyväksymiä reittejä. Siitähän levykaupassa asioimisessa (netissä tai liikkeessä) on kysymys. Levykaupoissa käyminenkin on itsessään elämys. Terveisiä Fatty Soundsiin. – Ja ÄKT:lle sellaisia terveisiä: ei valheesta tule totta, vaikka sitä toistetaan kuinka.

Aiheesta käydään keskustelua muun muassa Hesarin nettisivuilla. Kannattaa lukea erityisesti kommentti Piraatit, voisitteko siirtyä muualle, please.

keskiviikko 20. tammikuuta 2010

Viikon listanimi: Ke$ha

Aloitan uuden, toivon mukaan viikoittaisen sarjan, jossa esittelen tarkemmin yhden sillä viikolla listoilla näkyvästi keikkuvan artistin tai yhtyeen. Sarjan saa kunnian aloittaa yhdysvaltalainen Kesha Sebert.
 
Ke$ha ei ole listamielessä aivan untuvikko, sillä hän debytoi listojen kärjessä Flo Ridan viimevuotisella jättihitillä Right Round. Ke$han löysi erikseen ja yhdessä hurjasti hittejä takonut tuottajakaksikko Max Martin ja Lukasz "Dr. Luke" Gottwald. Jälkimmäisen kynästä syntyi myös nyt listakärjessä keikkuva TiK ToK. Dr. Luken ansiota on Ke$han levytyssopimus RCA:n kanssa, ja hänet on merkitty neidon debyyttialbumin vastaavaksi tuottajaksi.
 
Animal julkaistiin Yhdysvalloissa pari viikkoa sitten, ja se meni suoraan listaykköseksi TiK ToKin pitäessä paalupaikkaa neljättä viikkoa. Täten Ke$halla on kunnioitettavasti samanaikaisesti sekä ykköshitti että -albumi. TiK ToK onkin vallan mainio puhelaulettu pophitti. Toinen single Blah Blah Blah (alla) ei sitten juurikaan väräyttele laatumittarini viisareita.
 
Kielellisestä näkökulmasta tarkastellen Ke$ha pitäisi kirjoittaa ilman tuota hirveää dollarisymbolia s:n tilalla. Listayhteyksissä $ pysyy tiukasti paikallaan, joten neiti Sebert pitäköön merkkinsä myös täällä.

tiistai 19. tammikuuta 2010

Äänitekaupan lyhyt vuosikertomus

Sekä Yhdysvaltojen että Britannian musiikkibisneksellä menee numeroiden valossa ihan mukavasti. Markkinoiden rakenne on hieman erilainen: Britanniassa ostettujen albumien määrä ei pudonnut vuoteen 2008 verrattuna kovinkaan merkittävästi (3,5 prosenttia), sen sijaan Yhdysvalloissa yli 12 prosenttia. Vastaavasti single- ja kappalemyynti ylsi määrällisesti ennätyslukemiin. Britanniassa kasvua noteerattiin huimat 32,7 prosenttia, Yhdysvalloissakin 8,3.

Digitaalisen musiikin kauppa käy yhä single- ja kappalevetoisesti, sillä esimerkiksi Yhdysvalloissa digitaalisessa muodossa ostettujen albumien osuus kokonaiskakusta on 15,5 prosenttia, Britanniassa 12,5. Yksittäisten kappaleiden myynti on lähes täysin digitaalista (esimerkiksi Britanniassa 98 prosenttisesti), mutta albumikauppa lepää siis yhä vahvasti cd-formaatin varassa. Siitäkin huolimatta, että Yhdysvalloissa fyysisten albumien (cd, vinyyli) kokonaismyynti laski kappalemäärällisesti yli viidenneksen. Toisaalta vinyylikauppa kävi Yhdysvalloissa erittäin hyvin suhteessa vuoteen 2008. Vinyylejä ostettiin 2,5 miljoonaa kappaletta, mikä on kolmannes enemmän kuin vuosi sitten.


Äänitekauppa 2009

Britannia
Albumit: 128,9 miljoonaa kpl (-3,5 %), joista digitaalisia 16,1 miljoonaa (+56,1 %)
Singlet ja kappaleet: 152,7 miljoonaa kpl (+32,7 %), joista digitaalisia 149,7 miljoonaa

USA
Kokonaismyynti: 1 545 miljoonaa kpl (+2,1%)
Albumit: 373,9 miljoonaa kpl (-12,7 %), joista digitaalisia 76,4 miljoonaa (+16,1 %)
Digisinglet ja -kappaleet: 1 159 miljoonaa kpl (+8,3 %)

Lähteet: BPI, Nielsen SoundScan


Näyttää siis siltä, että vuodesta 2010 on tulossa varsin hyvä vuosi, sillä digitaalinen kauppa kasvattaa osuuttaan entisestään. Suurin haaste lieneekin kehittää entistä houkuttelevampia tapoja hankkia musiikkia laillisesti. Numeroiden valossa ihmisten halu kuunnella ja kuluttaa musiikkia ei ole lainkaan hiipumaan päin, mutta ovatko he valmiita maksamaan siitä? Olisiko digitaalisen albumin tai yksittäisen kappaleen hintaa varaa laskea? Albumimyynnin elvyttäminen on rahavirtoja silmällä pitäen ensisijaisen tärkeätä, hittisinglet tekevät kyllä kauppansa.

sunnuntai 17. tammikuuta 2010

Listakatsaus, vko 3

Billboard Hot 100, Top 10

1. (1.) Ke$ha – TiK ToK
2. (2.) Lady Gaga – Bad Romance
3. (4.) Jay-Z + Alicia Keys – Empire State of Mind
4. (3.) Iyaz – Replay
5. (5.) Owl City – Fireflies
6. (6.) David Guetta featuring Akon – Sexy Chick
7. (-) Ke$ha featuring 3OH!3 – Blah Blah Blah
8. (12.) Young Money featuring Lloyd - BedRock
9. (15.) Rihanna featuring Jeezy – Hard
10. (7.) Jay Sean featuring Lil Wayne – Down

Kärjessä tikitetään neljättä viikkoa, ja todellista nonsenseä on rivillä seitsemän, jolla debytoi Ke$han uusi hitti. Rihannan Hard on matkalla suuremmaksi hitiksi kuin Russian Roulette, joka jostain syystä ei innostanut yhdysvaltalaisia. Lisää Ke$haa löytyy sijoilta 27 ja 85. Timbalandin Morning After Dark jäi listamielessä suutariksi, mutta Justin Timberlake -yhteistyö Carry Out nousi jo sijalle 41. Lisäksi Draken tähdittämä Say Something näyttäytyy 94:ntenä.


USA:n albumit Top 10

1. (-) Ke$ha – Animal
2. (1.) Susan Boyle – I Dreamed a Dream
3. (2.) Lady Gaga – The Fame
4. (3.) Alicia Keys – The Element of Freedom
5. (4.) Mary J. Blige – Stronger withEach Tear
6. (7.) Soundtrack – Alvin and the Chipmunks: The Squeakquel
7. (5.) Taylor Swift – Fearless
8. (8.) The Black Eyed Peas – The E.N.D.
9. (6.) Justin Bieber – My World (EP)
10. (9.) Lady Gaga – The Fame Monster (EP)

Ke$ha on siis tämän viikon tuplaykkönen. Billboard kertoi, että Animalin 152 000 kappaleen saldosta yli kaksi kolmasosaa tuli digimyynnistä, mikä on prosentuaalisesti suurin osuus listaykkösellä toistaiseksi. Vertailun vuoksi kiinnostavaa on, että esimerkiksi I Dreamed a Dreamia ei ole ostettu tähänkään mennessä sataa tuhatta kappaletta digitaalisesti. Kärkiviisikkoon mahtuu tälläkin viikolla ainoastaan naissolisteja. Idolista ponnistanut Katharine McPhee yrittää yhä: Unbroken on uutuus sijalla 27. Elviksen synttärikokoelma Elvis 75 ei vielä käy kaupaksi erityisen hyvin (47). The xx:n debyytti nousi viimein sadan myydyimmän joukkoon sijalle 98.


Britannian singlet Top 10

1. (1.) Iyaz – Replay
2. (50.) Owl City – Fireflies
3. (2.) Sidney Samson featuring Wizard Sleeve – Riverside (Let's Go)
4. (3.) 3OH!3 featuring Katy Perry – Starstrukk
5. (re) Glee Cast – Don't Stop Believin'
6. (6.) Journey – Don't Stop Believin'
7. (4.) Lady Gaga – Bad Romance
8. (5.) Florence & The Machine – You've Got the Love
9. (-) Plan B – Stay Too Long
10. (12.) Alexandra Burke – Broken Heels

Britanniassa jatketaan amerikkalaiskomennossa, tosin Iyaz ponnistaa Karibialta eikä Yhdysvalloista. Fireflies ehti jo viime viikolla listan keskivaiheille, ja loikkasi nyt komeasti kakkoseksi. Don't Stop Believin'in suksee muistuttaa Hallelujahin marssia reilun vuoden takaa. Silloinhan Alexandra Burke ja Jeff Buckley veisasivat Cohenia sijoilla 1 ja 2. Näyttelevä rapartisti Plan B on Top 10:ssä toista kertaa, sillä hän vieraili Chase & Statuksen muutaman kuukauden takaisella hitillä End Credits, joka ylsi myös yhdeksänneksi. OneRepublicin All the Right Moves liikkui oikeaan suuntaan (68->30).


Britannian albumit Top 10

1. (2.) Florence & The Machine – Lungs
2. (1.) Paolo Nutini – Sunny Side Up
3. (-) Vampire Weekend – Contra
4. (3.) Lady Gaga – The Fame
5. (-) You Me At Six – Hold Me Down
6. (20.) André Rieu – Forever Vienna
7. (11.) Alicia Keys – The Element of Freedom
8. (-) Delphic – Acolyte
9. (7.) Mumford & Sons – Sigh No More
10. (14.) Pixie Lott – Turn It up

Lungs nousi viimein ykköseksi, vaikka Vampire Weekendin Contra oli alkuviikosta edellä. Alkuvuosi on hyvää aikaa vaihtoehtobändeille, jollaisiksi You Me At Six, Mumford & Sons ja tulokas Delphic laskettakoon. Alicia Keysin uusin albumi nousi ylemmäksi kuin edeltäjänsä As I Am (11). Alemmilla sijoilla on hiljaisempaa. Mainittakoon, että pian Suomeen saapuvan Biffy Clyron Only Revolutions kiipeää jälleen kohti Top 10:iä (21->17).

torstai 14. tammikuuta 2010

Takaisin viime vuosikymmenelle

Koska vuosi(kymmen)katsauksista ei voi saada tarpeekseen, niin täytyyhän myös Britannian kaupallisesti menestyneimmät albumit ja singlet listata Billboardin katsauksen tavoin.

Albumit



1. James Blunt – Back to Bedlam (2004)
2. Dido – No Angel (1999)
3. Amy Winehouse – Back to Black (2006)
4. Leona Lewis – Spirit (2007)
5. David Gray – White Ladder (1998)
6. The Beatles – 1 (2000)
7. Dido – Life for Rent (2003)
8. Coldplay - A Rush of Blood to the Head (2002)
9. Scissor Sisters – Scissor Sisters (2004)
10. Take That – Beautiful World (2006)

11. Keane – Hopes and Fears (2004)
12. Coldplay – X&Y (2005)
13. Coldplay – Parachutes (2000)
14. Norah Jones – Come Away with Me (2002)
15. Snow Patrol – Eyes Open (2006)
16. Eminem – The Marshall Mathers LP (2000)
17. Robbie Williams – Swing When You're Winning (2001)
18. Kings Of Leon – Only By the Night (2008)
19. Robbie Williams – Greatest Hits (2004)
20. Robbie Williams – Sing When You're Winning (2000)

Kärkikolmikon levyjä ostettiin kutakin noin 3 miljoonaa kopiota. James Bluntin jättihitti You're Beautiful ei yltänyt singletilaston huippusijoille, sillä vuosikymmenen puolivälissä singlemyynti oli huomattavasti nykyistä vaisumpaa. Didon uusin Safe Trip Home (2008) limbosi pahasti suhteessa edeltäjiensä huippusaavutuksiin. White Ladder sai tuulta siipiensä alle vuonna 2000 Babylon-hitin myötä. Menestyneimmäksi kokoelmaksi ylsi Yhdysvaltojen tapaan The Beatlesin 1. Spirit on selvästi myydyin kykykisojen albumituote.
Top 20:n tuntumassa keikkuvat Duffyn Rockferry, Robbie Williamsin Escapology, säännöllisin väliajoin esiin putkahtava ABBA:n Gold, Take Thatin The Circus, sekä Green Dayn hämmästyttävä comeback American Idiot.



Singlet



1. Will Young – Anything Is Possible/Evergreen (2002)
2. Gareth Gates – Unchained Melody (2002)
3. Tony Christie feat. Peter Kay – (Is This the Way to) Amarillo (2005)
4. Shaggy featuring RikRok – It Wasn't Me (2001)
5. Alexandra Burke – Hallelujah (2008)
6. Band Aid 20 – Do They Know It's Christmas (2004)
7. Kylie Minogue – Can't Get You out of My Head (2001)
8. Shayne Ward – That's My Goal (2005)
9. Hear'Say – Pure and Simple (2001)
10. Bob the Builder – Can We Fix It (2000)

11. Leona Lewis – Bleeding Love (2007)
12. Gnarls Barkley – Crazy (2006)
13. Atomic Kitten – Whole Again (2001)
14. Kings Of Leon – Sex on Fire (2008)
15. Lady Gaga – Poker Face (2009)
16. Leona Lewis – A Moment Like This (2006)
17. Enrique Iglesias – Hero (2002)
18. The Black Eyed Peas – I Gotta Feeling (2009)
19. The X Factor Finalists 2008 – Hero (2008)
20. DJ Ötzi – Hey Baby (2001)

Singlelistan kärki on kovin erilainen verrattuna albumilistaan, mutta toki esimerkiksi Shaggy, Enrique Iglesias ja Kylie julkaisivat myös menestyksekkäät albumit. 11 ensimmäistä pääsivät yli miljoonan, ja Wikipedia antaa Will Youngin Anything Is Possible/Evergreen -singlelle lukemaksi 1,795 miljoonaa. Sijoille 17 ja 19 yltäneet Herot ovat eri kappaleita: Enriquen hänen omansa, ja X Factor -julkaisulla lauletaan läpi Mariah Careyn ysärihitti. Tuntumassa kärkkyvät muun muassa Eminemin Stan, Nelly ja Kelly Rowland Dilemmallaan, vuosikymmenen menestynein Westlife-single Uptown Girl (cover, tottakai) ja Black Eyed Peasin Where Is the Love.


Lähteet: Guardian, BBC Radio 1, The Official UK Charts Company, EveryHit.com, Wikipedia

tiistai 12. tammikuuta 2010

Videotähti ei olekaan kuollut

Robbie Williams julistaa tuoreen albuminsa nimessä Reality Killed the Video Star. Se pätee kuitenkin vain MTV:hen, sillä verkossa musiikkivideot voivat hyvinkin paksusti. Esimerkiksi Lady Gagan Bad Romance -hitin virallinen video on katsottu YouTubesta yli 74,7 miljoonaa kertaa. Moisiin määriin voidaan yltää toki televisionkin avulla, mutta olennainen ero on siinä, että internetin sivustoille hakeudutaan varta vasten katsomaan video, television avulla tavoitettavat katselijat ovat passiivisempia.

YouTuben viime vuoden katsotuimmat musiikkivideot olivat joulukuun puolivälissä palvelun blogin mukaan Pitbullin I Know You Want Me (Calle Ocho) yli 82 miljoonalla sekä Miley Cyruksen The Climb yli 64 miljoonalla rekisteröidyllä katselukerralla. Bad Romance on siis ehtinyt jo ainakin jälkimmäisen ohi. Lista on niin USA-painotteinen, että hieman pistää epäilyttämään onko siihen laskettu koko maailmaa mukaan, vaikka globaaliksi sitä väittävätkin. Toistaiseksi suurin YouTube-ilmiö Susan Boyle keräsi viime vuonna Talent-esityksellään yli 120 miljoonaa katselua. Ei hassumpaa myynninedistämistä, ja tuloksenhan me kaikki tiedämme.

Eri juttu onkin sitten se, mistä musiikintekijät ja levy-yhtiöt saavat tuloja verkkopalvelujen ollessa halpoja tai kokonaan ilmaisia. Näkyväthän tulokset toki hieman äänitemyynnissä, mutta tänä päivänä videon täytyy olla oikeasti pysäyttävä erottuakseen kunnolla massasta. Bad Romance onnistuu siinäkin varsin hyvin. Popjusticen lukijat äänestivät sen vuoden 2009 parhaaksi videoksi äänivyöryllä, joka ylitti koko muun Top 10:n yhteenlasketun äänimäärän.


sunnuntai 10. tammikuuta 2010

Listakatsaus, vko 2

Billboard Hot 100, Top 10

1. (1.) Ke$ha – TiK ToK
2. (3.) Lady Gaga – Bad Romance
3. (2.) Iyaz – Replay
4. (5.) Jay-Z + Alicia Keys – Empire State of Mind
5. (4.) Owl City – Fireflies
6. (9.) David Guetta featuring Akon – Sexy Chick
7. (7.) Jay Sean featuring Lil Wayne – Down
8. (6.) Jason DeRulo – Whatcha Say
9. (14.) The Black Eyed Peas – I Gotta Feeling
10. (7.) Miley Cyrus – Party in the U.S.A

Hot 100:n kärki jatkaa suorastaan hämmästyttävän staattisena, mutta toisaalta se kerää hyviä pisteitä. Ainoa merkittävä muutos on I Gotta Feelingin viiden pykälän nousu 30. listaviikollaan. Kappale on matkalla 2000-luvun ostetuimmaksi singleksi. Black Eyed Peasilla on myös uusi hitti, Imma Be, joka nousee 66->46. Lil Waynen paluuta ennakoiva Drop the World debytoi 18:ntena. Listan tyvipäässä on runsaasti re-entryjä, sillä radiosoitossa paremmin menestyvät kappaleet valtaavat takaisin tilaa viime viikon ostohuumassa kunnostautuneilta lataushiteiltä.


USA:n albumit Top 10

1. (1.) Susan Boyle – I Dreamed a Dream
2. (6.) Lady Gaga – The Fame
3. (4.) Alicia Keys – The Element of Freedom
4. (2.) Mary J. Blige – Stronger withEach Tear
5. (5.) Taylor Swift – Fearless
6. (7.) Justin Bieber – My World (EP)
7. (20.) Soundtrack – Alvin and the Chipmunks: The Squeakquel
8. (15.) The Black Eyed Peas – The E.N.D.
9. (12.) Lady Gaga – The Fame Monster (EP)
10. (14.) Owl City – Ocean Eyes

Jälleen sukupuoliasioihin liittyvää triviaa. Ensimmäistä kertaa Billboard 200:n historiassa naispuoliset sooloartistit kansoittivat koko Top 5:n. Edellinen ennätys oli neljä kärkisijaa, keväällä 1990, ja naiset nimeltään Bonnie Raitt, Sinéad O'Connor, Janet Jackson ja Paula Abdul. Pikkuoravilla puolestaan on merkittävän pitkä levytysura: ensimmäisen ja tuoreimman Top 10 -albumin väli venyi seitsemännelle vuosikymmenelle. Äänet toki ovat eri. Gagan The Fame nousi korkeimmalle sijalleen kakkoseksi 62. listaviikolla. Bocelli romahti sijalle 34, mutta joulu menikin jo. Hyvässä nousussa on Phoenix, jonka Wolfgang Amadeus Phoenix -albumilta (38) on lohkaistu oikea hitti 1901. Tuoreeltaan albumi nousi viime vuonna sijalle 37.


Britannian singlet Top 10

1. (-) Iyaz – Replay
2. (-) Sidney Samson featuring Wizard Sleeve – Riverside (Let's Go)
3. (6.) 3OH!3 featuring Katy Perry – Starstrukk
4. (1.) Lady Gaga – Bad Romance
5. (13.) Florence & The Machine – You've Got the Love
6. (7.) Journey – Don't Stop Believin'
7. (8.) Chipmunk featuring Talay Riley – Look for Me
8. (4.) Ke$ha – TiK ToK
9. (17.) The Saturdays – Ego
10. (3.) The Black Eyed Peas – Meet Me Halfway

Brittien singlelistalla kävi kunnon talvimyräkkä, kun viime viikon Top 5 -sinkuista kaksi joutui perääntymään kymppikärjen alapuolelle. Replay onnistui siinä, mikä on kotimaassa Yhdysvalloissa jäänyt haaveeksi ja nappasi paalupaikan. Perässä on Sidney Samsonin klubihitti Riverside (Let's Go), jonka alkuperäinen versio soi paljon jo viime vuonna. Florence & co.:n cover ponnahti vitoseksi, ja Don't Stop Believin' niin ikään parhaalle sijalleen kuudenneksi. The Saturdays sai yllättäen kuudennen Top 10 -sinkun, mutta albumi Wordshaker jäi pahasti jalkoihin jouluruuhkassa. Sijalla 14 debytoi Justin Bieberin One Time. Amerikkalaiset ovat ottamassa aika tiukkaa otetta brittilistoista.


Britannian albumit Top 10

1. (1.) Paolo Nutini – Sunny Side Up
2. (6.) Florence & The Machine – Lungs
3. (2.) Lady Gaga – The Fame
4. (3.) Susan Boyle – I Dreamed a Dream
5. (4.) Michael Bublé – Crazy Love
6. (5.) The Black Eyed Peas – The E.N.D
7. (20.) Mumford & Sons – Sigh No More
8. (-) Elvis Presley – Elvis 75
9. (7.) Will Young – The Hits
10. (8.) Muse – The Resistance

Albumipuolella Florence & The Machine saa edelleen tyytyä vain kakkossijaan, jota se piti viime kesänäkin usean viikon ajan. Mumford & Sonsilla on uusi hitti, osuvasti nimetty Winter Winds, ja emolevy petraa toistaiseksi parhaalle sijalleen seitsemänneksi. Elvis täyttää vuosia, joten häntä saamme todennäköisesti katsella listoilla läpi vuoden. Alempana kipusivat Alicia Keys (11), Paloma Faith (13), La Roux (19) ja eräs viime vuosien mielenkiintoisimmista listatulokkaista Seasick Steve tuplaedustuksellaan (36 ja 40) siten, että vanhempi I Started Out with Nothin' and I Still Got Most of It Left löi tuoreemman Man from Another Timen.

lauantai 9. tammikuuta 2010

Musta on yhä muotia

Metallican nimettömästä mustasta albumista tuli loppuvuodesta Yhdysvalloissa SoundScan-ajan (vuodesta 1991 tähän päivään) myydyin levy. Se ohitti Shania Twainin Come on Overin, ja sitä on ostettu nyt 15,5 miljoonaa kappaletta. Metallicaa menee edelleen kaupaksi vajaan 200 000 kappaleen vuosivauhtia Twainin noin 15 000 vastaan. Twainin back-katalogin menekkiä verottaa viitisen vuotta sitten julkaistu kokoelma, Metallicaltahan ei sellaista vielä ole tullut.

Muita SoundScan-aikakauden kestomenestyjiä ovat The Beatlesin ykköskokoelma 1, jota ostettiin viime vuonna yli 200 000 kpl, sekä Alanis Morissetten klassikko Jagged Little Pill, jonka vauhti on kuitenkin verrattain hidas ao. listalla nousemiseksi. Teinipopsuosikit Backstreet Boys ja ’N Sync eivät juuri enää kelpaa levynostajille. Sen sijaan Whitney Houstonin comeback vauhditti myös The Bodyguard –leffan soundtrackin menekkiä.

Kärkikympin tuntumassa kärkkyvät muun muassa yhä ihan kivasti liikkuvat Norah Jonesin Come Away with Me ja Eminemin The Marshall Mathers LP.

1. Metallica – Metallica (1991) 15,500,000
2. Shania Twain – Come on Over (1997) 15,487,000
3. Alanis Morissette – Jagged Little Pill (1995) 14,642,000
4. Backstreet Boys – Millennium (1999) 12,109,000
5. Soundtrack – The Bodyguard (1992) 11,815,000
6. Santana – Supernatural (1999) 11,687,000
7. The Beatles – 1 (2000) 11,564,000
8. Creed – Human Clay (1999) 11,547,000
9. ‘N Sync – No Strings Attached (2000) 11,113,000
10. Celine Dion – Falling into You (1996) 10,781,000

Lähde: Yahoo Chart Watch/Paul Grein

torstai 7. tammikuuta 2010

Britannian ostetuimmat 2009

Tähdellä merkityt aloittivat listauransa vuonna 2008 tai aiemmin, joten lukema ei ole kokonaissaldo.

Singlet



1. Lady Gaga – Poker Face 882 060
2. Black Eyed Peas – I Gotta Feeling 847 815
3. Lady Gaga featuring Colby O'Donis – Just Dance 767 510
4. Cheryl Cole – Fight for This Love 745 870
5. Joe McElderry – The Climb 716 360
6. La Roux – In for the Kill 670 445
7. Black Eyed Peas – Boom Boom Pow 616 455
8. Rage Against the Machine – Killing in the Name 596 035*
9. Alexandre Burke featuring Flo Rida – Bad Boys 576 475
10. Black Eyed Peas – Meet Me Halfway 569 180

Black Eyed Peas ja Lady Gaga pitivät pitkään keskenään jöötä Top 5:ssä, mutta loppuvuoden julkaisuista mukaan ehtivät Cheryl Colen ensimmäinen oma soolosingle sekä X Factor -voittaja McElderry. La Roux'n In for the Kill myi paremmin kuin Suomessa hitiksi noussut ykkössingle Bulletproof, joka sekin menestyi mainiosti. Albumi pääsi listakakkoseksi ja platinatasolle asti. Black Eyed Peasin kolme singleä kymmenen myydyimmän joukossa on varsin huikea temppu. I Gotta Feeling on kokonaismyynnissä matkalla Poker Facen ohitse, mutta vuosi 2009 merkattiin Gagalle.

11. Tinchy Stryder featuring N-Dubz – Number 1 547 440
12. David Guetta featuring Akon – Sexy Bitch 517 455
13. Kings of Leon – Use Somebody 496 515*
14. Lily Allen – The Fear 484 000
15. Dizzee Rascal featuring Armand van Helden – Bonkers 480 340
16. JLS – Beat Again 459 125
17. Lady Gaga – Bad Romance 458 555
18. Kings of Leon – Sex on Fire 452 055*
19. James Morrison feat. Nelly Furtado – Broken Strings 449 700*
20. David Guetta feat. Kelly Rowland – When Love Takes Over 447 885

Täällä on puolestaan kaksi David Guettaa. Ranskalais-dj iski kultasuoneen monen vuoden yrittämisen jälkeen, ja albumi One Lovekin kävi kakkosena. Kings of Leonin hitit ovat malliesimerkkejä kestävyydestä. Kummankin listaura levittäytyy komeasti kolmelle vuodelle.

21. Lady Gaga – Paparazzi 447 720
22. Flo Rida featuring Ke$ha – Right Round 435 000
23. Calvin Harris – I'm Not Alone 432 600
24. La Roux – Bulletproof 429 000
25. Beyoncé – Halo 428 000*
26. A.R. Rahman featuring The Pussycat Dolls – Jai Ho! 415 125
27. Peter Kay's Animated All Star Band – BBC CiN Medley 415 090
28. X Factor Finalists 2009 – You Are Not Alone 383 200
29. Taylor Swift – Love Story 379 400
30. Jay-Z & Alicia Keys – Empire State of Mind 377 180

Intialaisen A.R. Rahmanin Jai Ho oli vuoden suurin leffahitti sekä meillä että Britanniassa. Sijoilla 27 ja 28 tehtiin hyvää verrattain kamalilla levytyksillä. Taylor Swift teki shaniatwainit ja menestyi popkantrillaan myös brittilistalla. Empire State of Mindista tuli sekä Jay-Z:n että Alicia Keysin myydyin oma single Britanniassa.

31. Cascada – Evacuate the Dancefloor 375 900
32. Lily Allen – Not Fair 373 800
33. Kid Cudi vs. Crookers – Day 'n Nite 373 400
34. Beyoncé – Single Ladies (Put a Ring on It) 373 100*
35. Agnes – Release Me 360 500
36. Daniel Merriweather – Red 359 500
37. Taio Cruz – Break Your Heart 359 270
38. Beyoncé – Sweet Dreams 347 240
39. Jason Mraz – I'm Yours 344 000*
40. Keri Hilson feat. Kanye West & Ne-Yo – Knock You Down 339 000

Beyoncén viimevuotinen Single Ladies jäi mainettaan alemmas viikkolistoilla (seitsemäs). Top 40:n ainoa Top 10:n alapuolelle jäänyt single on Jason Mrazin listoilla (paitsi Suomessa) hämmästyttävän kestävä I'm Yours, joka kävi 11:ntenä. Lily Allenin Not Fair jäi myyntiinsä nähden yllättävän vähälle huomiolle. Kid Cudi, Cascada ja Agnes saivat isot tanssihitit, mutta menestys tyrehtyi tällä erää lyhyeen.


Albumit



1. Susan Boyle – I Dreamed a Dream 1,632,732
2. Lady Gaga – The Fame 1,388,964
3. Michael Bublé – Crazy Love 1,197,421
4. Black Eyed Peas – The E.N.D. 1,090,500
5. Kings of Leon – Only By the Night 1,077,883*
6. JLS – JLS 969,762
7. Beyoncé – I Am...Sasha Fierce 821,000*
8. Paolo Nutini – Sunny Side Up 810,459
9. Lily Allen – It's Not Me, It's You 779,000
10. Robbie Williams – Reality Killed the Video Star 753,000

Boyle oli medianäkyvyytensä veroinen, mutta hänen kokonaissaldonsa ei ole mitenkään poikkeuksellinen – toki erinomainen. Top 5:n lukemat jäivät viimevuodesta, mutta muuten käytännössä koko lista mittautti viimevuotista suuremmat lukemat. Eli albumiformaatti voi paksusti ainakin Britanniassa. X Factor -tuote JLS liikkui yllättävänkin hyvin. Paolo Nutini tavoittanee miljoonan toisellakin albumillaan, ja puhtain paperein tai yli odotusten suoriutuivat Lily Allen ja Robbie Williams.

11. Cheryl Cole – 3 Words 631,000
12. Michael Jackson – The Essential 609,000*
13. Take That – The Circus 566,000*
14. Snow Patrol – Up to Now 565,500
15. Leona Lewis – Echo 562,000
16. The Prodigy – Invaders Must Die 547,000
17. Queen – Absolute Greatest 543,000
18. Florence & The Machine – Lungs 515,843
19. Kasabian – West Ryder Pauper Lunatic Asylum 511,000
20. James Morrison – Songs for You, Truths for Me 510,000*

Myydyimmän kokoelman julkaisi Snow Patrol, mutta Queen pääsi lähelle. Leona Lewisin toinen levy jäi hivenen odotuksista, mutta saattaa vielä elpyä. Michael Jackson -buumin ykköstuote Britanniassa oli laadukas The Essential. Vuoden uskottavimman läpimurron albumilistalla teki Florence & The Machine.

21. Soldiers – Coming Home 491,500
22. Alexandra Burke – Overcome 488,000
23. Pink – Funhouse 469,000*
24. Michael Jackson – This Is It 464,000
25. Muse – The Resistance 455,000
26. Will Young – The Hits 448,000
27. Take That – The Greatest Day: The Circus Live 433,000
28. Westlife – Where We Are 427,000
29. The Killers – Day & Age 425,000*
30. Eminem – Relapse 421,000

Täältä löytyy maailmanlaajuisia megatähtiä: Pink, Jacko, Muse, The Killers ja Eminem, jonka status poptähtenä laski hiukan, mutta pistetäänpä asioita kontekstiin: Missä ovat muut rapin supernimet, kuten 50 Cent tai Jay-Z? Take That on kotimaassaan niin suosittu, että jopa liveäänite myy platinaa. Muualla kiinnostus onkin sitten vähäisempää.

31. Rod Stewart – Soulbook 411,000
32. Elbow – The Seldom Seen Kid 391,000*
33. Duffy – Rockferry 389,000*
34. U2 – No Line on the Horizon 368,000
35. Green Day - 21st Century Breakdown 364,000
36. Vera Lynn – We'll Meet Again: The Very Best of 354,000
37. The Script – The Script 346,000*
38. Fleet Foxes – Fleet Foxes 321,000*
39. Akon – Freedom 319,000*
40. Madonna – Celebration 418,000

Vanhuksia: J-yhtiön menestyssarjaansa jatkanut Rod Stewart, ja ihmeellisen revivalin kokenut Vera Lynn, joka nousi listaykköseksi ennätyksellisen iäkkäänä, 92-vuotiaana. Madonnan kokoelma oli Suomen vuosilistan kymmenes. Britit eivät innostuneet ihan niin paljon, vaikka levy kävikin ykkösenä. U2 ja Green Day eivät nekään aivan täyttäneet odotuksia, mutta taalat tulevatkin kiertueilta.

Viikkomyynneistä vielä sen verran, että kovimmat lukemat singlelistalla mittautti Rage Against the Machinen jouluviikon ylläriykkönen Killing in the Name (502 672 kpl). Helpoiten listakärkeen ylsi Taio Cruzin Break Your Heart lokakuussa (42 746 kpl). Boylen paras viikkosaldo näytti numeroita 411 820 kpl, ja matalin albumilistan ykkösviikon saldo mitattiin kesän Michael Jackson -huuman loppumetreillä, kun The Essential myi 25 970 kpl.

Lähteet: MusicWeekin viikkolistaraportit, listafoorumit

tiistai 5. tammikuuta 2010

Mä putoan

Kuten listakatsauksesta tuli ilmi, Rage Against the Machinen Killing in the Name sukelsi ennätyksellisesti brittilistan sijalta kaksi sijalle neljäkymmentä. Se ei tietenkään ole hurjin liuku alaspäin listalla, mutta jyrkin kakkospaikalta.

Kymmenen kärjestä on joskus pudottu kokonaan ulos Top 75:stä. Wet Wet Wetin Weightless nousi helmikuussa 2008 sijalle kymmenen ja katosi seuraavalla viikolla tyystin. Joululaulut syöksyvät joka vuosi: The Poguesin ja Kirsty Maccollin Fairytale of New York pisti pari vuotta sitten vielä paremmaksi romahtaen pois sijalta yhdeksän. Nytkin se tipahti ulos sijalta 12. Luulen että virallinen ”Top 5->ulos” -liike on tuloillaan.

Virallinen sen vuoksi, että ulos kärkikahinoista romahti aikanaan myös Gnarls Barkleyn Crazy, mutta silloin syy oli listatekninen. Kappale nimittäin vedettiin pois myynnistä. Tuolloin kaksi viikkoa fyysisen levyn deletoimisen jälkeen myös latausmyynti katsottiin listakelvottomaksi, ja Crazy katosi sijalta viisi. Varmistunut fyysinen singlejulkaisu oli siihen aikaan ehtona listalle pääsemiseksi. Rajoitus poistui vielä Crazyn ollessa hitti, joten se palasi myöhemmin sijalle 30. Samoin kohdeltiin Nelly Furtadon listaykköstä Maneater, 10->ulos, sekin väliaikaisesti.

Crazy oli ensimmäinen pelkillä latauksilla brittilistan ykköseksi noussut kappale. Sitä ennätystä ei siis napannut edellä mainittu Killing in the Name, vaikka Hesari taannoin niin väittikin.

Lähde: EveryHit.com

sunnuntai 3. tammikuuta 2010

Listakatsaus vko 1/2010

Billboard Hot 100, Top 10

1. (1.) Ke$ha – TiK ToK
2. (4.) Iyaz – Replay
3. (3.) Lady Gaga – Bad Romance
4. (5.) Owl City – Fireflies
5. (2.) Jay-Z + Alicia Keys – Empire State of Mind
6. (7.) Jason DeRulo – Whatcha Say
7. (8.) Jay Sean featuring Lil Wayne – Down
8. (19.) Miley Cyrus – Party in the U.S.A
9. (6.) David Guetta featuring Akon – Sexy Chick
10. (14.) Jay Sean featuring Sean Paul & Lil Jon – Do You Remember

Pukki kantoi koteihin musiikin lataamiseen liittyviä lahjoja ja kauppa kävi. TiK ToKia ostettiin yli 600 000 kpl ja muitakin jopa moninkertainen määrä edellisviikkoon verrattuna. Täten myynnin merkitys pisteytyksessä suhteessa radiosoittoon oli tällä viikolla erityisen suuri. Niinpä radiosoiton ykkönen Empire State of Mind peruutti muutaman sijan, ja Miley Cyruksen myynnissä erityisen hyvin pärjännyt Party in the U.S.A. nousi takaisin kärkikymmenikköön. Jay Sean tuntuu vetävän puoleensa pienissä annoksissa, mutta kontrasti albumimenestykseen on suuri. Brittilaulaja veti myös jo hiipuneet Sean Paulin ja Lil Jonin Top 10:iin. Iäkkäämpiä nousijoita olivat muun muassa I Gotta Feeling (14), Justin Bieberin One Time (17) sekä Jesse McCartneyn Body Language (45).


USA:n albumit Top 10

1. (1.) Susan Boyle – I Dreamed a Dream
2. (-) Mary J. Blige – Stronger with Each Tear
3. (3.) Andrea Bocelli – My Christmas
4. (2.) Alicia Keys – The Element of Freedom
5. (4.) Taylor Swift – Fearless
6. (6.) Lady Gaga – The Fame
7. (8.) Justin Bieber – My World (EP)
8. (5.) Carrie Underwood – Play On
9. (-) Young Money – We Are Young Money
10. (7.) Michael Bublé – Crazy Love

Tämä myyntiviikko osui vielä joulun tietämiin, joten Bocelli oli yhä kehissä. Ensi viikon listalla myyntiluvut romahtavat, mutta Boyle lienee vielä kärjessä. Stronger with Each Tear on Mary J. Bligen pitkän uran seitsemäs peräkkäinen ykköseksi tai toiseksi yltänyt albumi. Ykkösiä on neljä, ja kaikki hänen albuminsa ovat nousseet Top 10:iin. Young Money on Lil Waynen Cash Money -yhtiölle perustama hip hop -kollektiivi, jonka suurimmat tähdet ovat Wayne itse sekä Drake. Sijalle 11 nousi Eminemin Relapse-levyn uusi versio, mikä varmisti sen, että Relapse oli vuoden 2009 myydyin rap-levy lyöden Jay-Z:n The Blueprint 3:n.


Britannian singlet Top 10

1. (3.) Lady Gaga – Bad Romance
2. (1.) Joe McElderry – The Climb
3. (6.) The Black Eyed Peas – Meet Me Halfway
4. (10.) Ke$ha – TiK ToK
5. (4.) Cheryl Cole featuring will.i.am – 3 Words
6. (5.) 3OH!3 featuring Katy Perry – Starstrukk
7. (7.) Journey – Don't Stop Believin'
8. (8.) Rihanna – Russian Roulette
9. (9.) Robbie Williams – You Know Me
10. (13.) Chipmunk featuring Talay Riley – Look for Me

Rage Against the Machinen Killing in the Name sai nimiinsä ennätyksen. Se putosi sijalta kaksi sijalle neljäkymmentä, mikä on kovin kakkossijalta tapahtunut romahdus listahistoriassa. Jos jätetään huomiotta julkaisujen rajatut painokset, entinen ennätys oli Manic Street Preachersin Empty Soulsilla, 2->26. Gaga palasi listakärkeen, ja TiK ToK nousi tähän asti parhaalle sijalleen neljänneksi. Jouluostokset näkyvät myös täällä: esimerkiksi Bad Boys (12), Florence & The Machinen You've Got the Love (uusi paras 13), I Gotta Feeling (14) sekä tervaskannot Sex on Fire (30) ja Poker Face (32) kipusivat komeasti. Poker Face oli Britannian myydyin single viime vuonna. Palaan vuosilistoihin pikapuoliin. 2000-luvun klassikoksi nostettu Snow Patrolin Chasing Cars on myös taas Top 40:ssä, sijalla 39.


Britannian albumit Top 10

1. (15.) Paolo Nutini – Sunny Side Up
2. (4.) Lady Gaga – The Fame
3. (2.) Susan Boyle – I Dreamed a Dream
4. (1.) Michael Bublé – Crazy Love
5. (3.) The Black Eyed Peas – The E.N.D
6. (26.) Florence & The Machine – Lungs
7. (9.) Will Young – The Hits
8. (35.) Muse – The Resistance
9. (8.) Snow Patrol – Up to Now
10. (5.) JLS – JLS

Vuoden ensimmäinen albumilista on aina oma suosikkini, koska se on niin arvaamaton. Sunny Side Up palasi listakärkeen yli puolen vuoden tauon jälkeen, Muse kymppikärkeen niin ikään pitkältä tauolta, kuten myös Florence & The Machinen Lungs, joka vietti kesällä monta viikkoa listakakkosena Michael Jacksonin takana. Alempana hyppäsivät muun muassa Lily Allen (14), Kings of Leon (16), Paramore (18), Kasabian (19) ja Chipmunk (29). Korkein uutuus on viulisti André Rieun Forever Vienna (22). Wikipedia ei tunne kyseistä levyä, joten luulen, että se on tehty brittimarkkinoille. Samaisen lähteen mukaan mies on menestynyt erittäin hyvin Australiassa.

perjantai 1. tammikuuta 2010

Bisnes katsoo kristallipalloon

Music Week tiedusteli vuosikatsauksensa yhteyteen Britannian musiikkibisneksen vaikuttajilta mielipiteitä vuoden parhaista ja ikävimmistä hetkistä sekä näkemyksiä tulevan vuoden uhista ja mahdollisuuksista musiikkibisneksen näkokulmasta. Kokonaisuus on perin kiinnostava – paikoin vastaukset ovat hyvin hupaisiakin.

Esimerkiksi Warner Bros UK:n varajohtaja Jeremy Marsh ei häpeillyt nostaa firmansa häntää yhdenkään vastauksen kohdalla. Hänen mielestään suurin uhka vuonna 2010 on se, että asiat tehdään kuten ennenkin. Suurin mahdollisuus taas asioiden tekeminen toisin kuin ennen. Kaunista puhetta, mutta hyvin sisällöntä. Hieman samansuuntainen oli Universalin David Josephin lausunto: suurin uhka on se, ettei tueta uusia laillisia palveluja, suurin mahdollisuus taas niiden tukeminen.

Sen sijaan Epicin toimitusjohtaja Nick Raphael heitti kiinnostavan uhan alkaneelle vuodelle: keskinkertaisuuden, musiikkibisneksen jokapäiväisen peikon. Katsotaan, miten Epic aikoo taistella keskinkertaisuutta vastaan. Epicillä – ja Sonyllä kokonaisuudessaan – oli hyvä vuosi 2009, kiitos erään Michael Jacksonin. Raphael nimeääkin halun löytää sekä uutta että vanhaa musiikkia suurimmaksi mahdollisuudeksi. Vanhaa voi löytää vaikka Rage Against the Machinen (hekin Epicillä) jouluykköseksi junailleen Facebook-kampanjan kaltaisilla tempauksilla.

Suurten yhtiöiden pomojen lausunnot olivat tietenkin pitkälti jargonia, joten säväyttävimmät kommentit laukaistiin vaihtoehtopuolelta. XL Recordingsin toimitusjohtaja Ben Beardsworth nosti vuoden 2009 ikävimmäksi tapahtumaksi Queenin pestin X Factorin finaalin taustabändinä. Onhan se noloa...Tai ei. Riippuu, mistä suunnasta asiaa tarkastelee. Hauskaa, miten esikuvat voidaan helposti ampua alas virheliikkeen sattuessa. Tosin Queenin 2000-luvulle on musiikillisesti sattunut lähes pelkästään virheliikkeitä.

Indie-lafka Moshi Moshi nousi listojen kärkeen Florence & The Machinen myötä, joten perustaja Stephen Bassinkin mielipide kelpasi Music Weekille. Hänen mukaansa vuonna 2010 on tärkeää tavoittaa ennen kaikkea nuori sukupolvi. Eli ne, jotka ovat tottuneet saamaan musiikkinsa ilmaiseksi. Haaste on valtava, mutta se täytyy ottaa vastaan.